Author | Godzhaeva, Natalia S. | en |
Author | Logunov, Timur A. | en |
Author | Годжаева, Н.С. | ru_RU |
Author | Логунов, Т.А. | ru_RU |
Accessioned Date | 2015-12-01T07:12:47Z | |
Available Date | 2015-12-01T07:12:47Z | |
Issued Date | 2015-11 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19882 | |
Abstract | A fundamental flaw in FL training is the fact that it is based either mostly on the principles of
General Language, thus leaving graduates unprepared for their occupational-specific language
needs, or predominantly concentrated on a Language for Special Purposes field, thus leaving
general language competences basically underdeveloped. Prospects of implementing integrated
educational approaches in the contemporary conditions of a peripheral university are basically
determined by the lack of resources (mostly human).
Our primary concern is developing available teaching staff, their preparedness to upgrade
their professional level and possibilities for further education. We conducted a study among
teachers and students, which demonstrated higher motivation of the former to improve language
skills, however both groups were rather pessimistic with regard to CLIL implementation in the
university.
The paper summarizes challenges of the current situation: (1) system-related problems: lack
of mutual preparedness of all learning-teaching process participants for interaction; (2) staffrelated
problems: extremely few FL teachers with a second degree and very small number of
content teachers with sufficient level of FL competence. (3) curriculum-related problems: current
curricula were not basically designed for bilingual training. To improve the situation adaptation
of education programmes is required for wider coordination between FL-courses and content
courses, introducing more content component in FL courses: including studying particular
modules, preparing course projects or parts of graduation projects, linguistic support in the form
of language courses in specific areas of study. The particular tasks for FL-teachers in course
coordination include identifying and developing concrete linguistic competences | en |
Abstract | Фундаментальным недостатком преподавания иностранных языков является то, что
подготовка ведется либо на материале только общелитературного языка, при этом
выпускники вуза остаются не готовыми к иноязычному общению в рамках их профессии, либо
обучение языку ограничено преимущественно языком для специальных целей. Таким образом,
остаются неразвитыми общелингвистические компетенции, в частности готовность
к иноязычной коммуникации. Перспективы реализации комплексных образовательных
подходов в современных условиях периферийного вуза в основном определяются недостатком
ресурсов (главным образом кадровых). Следовательно, основной задачей представляется
развитие компетентности научно-педагогических кадров, их готовности повышать свой
профессиональный уровень. Проведенное среди студентов и преподавателей исследование
продемонстрировало высокий уровень мотивации (особенно последних) улучшить языковые
навыки, однако обе группы высказались довольно пессимистично в отношении реализации
CLIL в университете.
В статье рассматриваются основные препятствия для внедрения интегрированного
обучения: (1) системные проблемы: отсутствие взаимной готовности всех участников
образовательного процесса к взаимодействию; (2) кадровые проблемы: чрезвычайно малое
количество преподавателей иностранных языков, имеющих второе специальное образование и очень небольшое количество преподавателей неязыковых дисциплин с достаточным
уровнем иноязычной компетенции; (3) проблемы учебного плана: текущие программы в
основном не предназначены для двуязычного обучения. Для изменения ситуации требуется
адаптация образовательных программ для более широкого взаимодействия между
языковыми курсами и профессиональными дисциплинами в плане более широкого внедрения
элементов профессиональных дисциплин в курс иностранного языка: в том числе изучение
конкретных модулей, подготовка курсовых проектов или части дипломных проектов на языке,
лингвистическую поддержку в форме дополнительных программ обучения иностранному
языку в конкретных областях исследования. Задачей преподавателей иностранного языка по
координации введения двуязычных программ является, в частности, определение и развитие
конкретных языковых компетенций | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (11) | en |
Subject | Content and language integrated learning | en |
Subject | bilingual education | en |
Subject | teacher collaboration | en |
Subject | предметно-языковое интегрированное обучение | ru_RU |
Subject | двуязычное образование | ru_RU |
Subject | сотрудничество и взаимодействие преподавателей | ru_RU |
Title | Developing Language Competency of University Teachers to Implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Regional University: Challenges and Prospects | en |
Alternative Title | Развитие лингвистической компетентности преподавателей вуза в целях реализации предметно-языкового интегрированного обучения в региональном университете: проблемы и перспективы | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Godzhaeva, Natalia S.:Kemerovo State University
6 Krasnaya Str., Kemerovo, 650043, Russia | en |
Contacts | Logunov, Timur A.:Kemerovo State University
6 Krasnaya Str., Kemerovo, 650043, Russia; E-mail: lexis@kemsu.ru | en |
Contacts | Годжаева, Н.С.:Кемеровский государственный университет
Россия, 650043, Кемерово, ул. Красная, 6 | ru_RU |
Contacts | Логунов, Т.А.:Кемеровский государственный университет
Россия, 650043, Кемерово, ул. Красная, 6 | ru_RU |
Pages | 2299-2306 | |