Digital Educational Environment, Health Protecting Aspects
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125587Author:
Mukhametzyanov, Iskandar Sh.
Мухаметзянов, И. Ш.
Date:
2019-09Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)Abstract:
The priority project “Modern digital educational environment in the Russian Federation” focuses on widespread introduction of modern ICT into the educational system. At the same time, there is a notable imbalance between the number of students using modern technologies and the number of teachers willing to conduct such training. Only 16 % of teachers are prepared to create and use digital resources for educational purposes. Moreover, only digital environment of educational organization is evaluated, although in digital education actual training also occurs outside of it. We have attempted to assess the current situation based on learning process in high-tech information educational environment, including the educational organization and students’ place of residence or stay, since such environment is likely to impact students’ health but is also the only environment that enables educational process accounting for health conditions of the students. However, availability of digital educational resources and teachers able to utilize them does not guarantee success. Parents’ ability to use technology to oversee educational process and maintain information security / protection of personal data of the student outside the educational institution is essential. Results of the study can serve as basis for development of a program for formation of students’ digital educational environment, accounting for contents of the educational organization, students’ place of residence and level of information culture of all participants of the learning process Приоритетный проект “Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации” направлен на широкое внедрение современных ИКТ в образовательную систему.
В то же время наблюдается заметный дисбаланс между количеством обучаемых,
использующих современные технологии, и количеством преподавателей, готовых проводить такое обучение. Только 16 % последних готовы создавать и использовать цифровые ресурсы в образовательных целях. Кроме того, зачастую оценивается только цифровая среда образовательной организации, хотя в цифровом образовании фактическое обучение также происходит вне ее. Мы попытались оценить текущую ситуацию реализации процесса обучения в высокотехнологичной информационно-образовательной
среде, включая образовательную организацию и место жительства или пребывания обучаемых, поскольку такая среда, вероятно, влияет на их здоровье, но только она позволяет осуществлять учебный процесс с учетом его состояния. Несмотря
на это доступность цифровых образовательных ресурсов не гарантирует успеха. Наличие у родителей навыков использования технологий для контроля образовательного
процесса и поддержания информационной безопасности и защиты персональных
данных обучаемых вне образовательной организации является необходимым. Результаты исследования могут служить основой для развития программы по формированию
цифрового образовательного пространства обучаемых с учетом специфики
образовательной организации, места пребывания и уровня информационной грамотности
всех участников образовательного процесса
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Development of Bachelor`S Physical Culture Competences
Manzheley, Irina V.; Cherniakova, Svetlana N.; Манжелей, И.В.; Чернякова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The subject of the research is to find ways for improving physical education of students in accordance with the current challenges based on the competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure ... -
Цифровой след в образовательной среде как регулятор профориентации студентов на педагогическую профессию
Лапчик, Д. М.; Федорова, Г. А.; Гайдамак, Е. С.; Lapchik, Dmitry M.; Fedorova, Galina A.; Gaidamak, Elena S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)В статье рассматривается проблема совершенствования профориентации студентов педагогического вуза на всех этапах их теоретического и практического обучения на основе исследования цифрового следа в образовании. Целью ... -
Theoretical Platform of ICT for Teaching Adults
Aysner, Larisa Yu.; Bershadskaya, Svetlana V.; Bogdan, Olga V.; Айснер, Л.Ю.; Бершадская, С.В.; Богдан, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-11)The new educational standards which reflect modern reality demand new understanding of the following functions of vocational training, such as adapt2able, informative, developing. The competent teacher provides the ... -
Информационно-образовательные дефициты школ Красноярского края и их ликвидация средствами контента электронной библиотеки СФУ
Коршунова, В.В.; Korshunova, Vera V.; Родченко, Е.М.; Nazarenko, Elena M. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-10)Modernization of the educational system and the shift toward implementing interactive technologies change the teaching and learning process. The project launched at the Institute of Education, Psychology and Sociology of ... -
Components of positive impact of exposure on university physical culture and sports on students' physical activity
Osipov, Aleksander; Kudryavtsev, Mikhail; Fedorova, Polina; Serzhanova, Zhanna; Panov, Evgeny; Zakharova, Larisa; Savchuk, Alexander; Yanova, Marina; Zhavner, Tatyana; Klimuk, Yulya (2017-06)This article presents an analysis of activities performed by teachers and administrative personnel of higher education institutions to create and make the best use of the physical culture and sports environment in higher ...