• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2025 18 (4)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2025 18 (4)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Social Governance of the Education System for Small Ethnicities in China: Strategies of Knowledge Representation

    Скачать файл:
    18_Kremnyov.pdf (403.9 КБ)
    EDN:
    LMTQLH
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/155113
    Автор:
    Kremnyov, Evgeny V.
    Domashevskaya, Daria M.
    Ivanov, Kirill A.
    Sadovnikova, Olga N.
    Кремнёв, Е. В.
    Домашевская, Д. М.
    Иванов, К.А.
    Садовникова, О. Н.
    Дата:
    2025-04
    Журнал:
    Журнал Сибирского федерального университета. 2025 18(4). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2025 18(4)
    Аннотация:
    This article addresses the relevant contemporary issue of the development of the education system for small nationalities in China. Following the state task of combining “unity and diversity,” Chinese authorities employ a range of strategies aimed at homogenizing the multinational society while considering the importance of preserving regional specificity. By analyzing the works of Chinese researchers in the field of the anthropology of education, we examine these strategies as practices of knowledge representation. The education system for small nationalities is primarily seen as a part of the overall system of social governance. Using the socio-epistemological approach proposed by I. T. Kasavin, we attempt to answer the question of what methods are used to achieve a “golden mean” in managing nation-building processes within the Chinese educational system and what the main contours of these processes are
     
    Статья посвящена актуальному в современном контексте вопросу развития системы образования малых национальностей Китая. Следуя государственной задаче сочетания «единства и многообразия», китайские власти прибегают к ряду стратегий, направленных на гомогенизацию многонационального общества с учетом важности сохранения региональной специфики. Проанализировав работы китайских исследователей в области антропологии образования, мы рассматриваем данные стратегии в качестве практик репрезентации знания. Система образования малых национальностей видится нам в первую очередь частью общей системы социального управления. Используя социально-эпистемологический подход, предложенный И. Т. Касавиным, мы пытаемся ответить на вопрос о том, какие методы используются для достижения «золотой середины» при управлении процессами нациестроительства в рамках китайской образовательной системы и какие основные контуры данных процессов при этом задаются
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2025 18 (4) [20]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village 

      Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)
      The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ...
    • Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships 

      Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)
      The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ...
    • Civil Education in the Conditions of Globalization 

      Koltyrin, Antonn U.; А.У. Колтырин (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08-21)
      In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on the modern ...
    • Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches 

      Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)
      Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ...
    • Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства» 

      Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)
      Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV