Author | Zhuman, Altynay K. | en |
Author | Smolyaninova, Olga G. | en |
Author | Zhilbaev, Zhanbol O. | en |
Author | Syrymbetova, Lyailya S. | en |
Author | Akbayeva, Gulden N. | en |
Author | Жұман, А. Қ. | ru_RU |
Author | Смолянинова, О. Г. | ru_RU |
Author | Жилбаев, Ж. О. | ru_RU |
Author | Сырымбетова, Л. С. | ru_RU |
Author | Акбаева, Г. Н. | ru_RU |
Accessioned Date | 2022-08-01T04:47:29Z | |
Available Date | 2022-08-01T04:47:29Z | |
Issued Date | 2022-09 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/148215 | |
Abstract | This article considers the criteria for evaluating the best international experience practices in education and substantiates these criteria as one of the strategies for applying the most successful practices to enhance and update innovation processes in a particular national educational system. This context allows the authors of the article to analyze the indicators of a number of international comparative studies, specifically: the GCI (Global Competitiveness Index) of the World Economic Forum (WEF), the study “Global Competitiveness of Russian Education”, PISA, TIMSS, PIRSL and TALIS, as well as PIAAC. The indicators of the latter have been used for the correlation analysis between the learning outcomes of schoolchildren and adults. In order to substantiate the relevance of the proposed criteria, the authors have used Pearson’s linear correlation and Spearman’s rank correlation methods to establish the closeness degree of the relationship between the results of the GIC and PISA, TIMSS, PIRSL, as well as between the results of PISA, TIMSS, PIRSL and TALIS. The results have been analyzed in the logic of correlation, and in order to identify the sustainable success of the indicators, the same results have been studied in their dynamics. Thereby the published results of three cycles of all the above studies have been subjected to analysis.
According to the calculations, the authors have conducted an independent examination of the proposals; the final results demonstrated a positive assessment of the authorities in the field of education in Kazakhstan and Russia.
This article describes the results of a local study in the field of successful educational practices. In order to remove the identified contradictions on certain aspects, this study seems to be promising for further scientific discussion | en |
Abstract | Изложены критерии оценки лучшего международного опыта в
образовании и представлено обоснование стратегии применения критериального
подхода для анализа успешности практик активизации и актуализации
инновационных процессов в конкретных национальных образовательных
системах. Именно в этом контексте авторы статьи проанализировали индикаторы
ряда международных сравнительных исследований, а именно: ГИК (индекс
глобальной конкурентоспособности) Всемирного экономического форума (ВЭФ),
исследования «Глобальная конкурентоспособность Российского образования»,
PISA, TIMSS, PIRSL и TALIS, а также PIAAC. Индикаторы последнего из них
были использованы для корреляционного анализа между результатами обучения
школьников и взрослых. Кроме того, в целях обоснования релевантности
предложенных критериев авторами применены методы линейной корреляции
Пирсона и ранговой корреляции Спирмена для установления степени тесноты связи
между результатами ГИК и PISA, TIMSS, PIRSL, а также между результатами PISA,
TIMSS, PIRSL и TALIS. Итоги вышеуказанных исследований проанализированы
в логике корреляции и для выявления устойчивой успешности показателей эти
же результаты были изучены в их динамике. При этом анализу подвергнуты
опубликованные материалы трех циклов всех вышеуказанных исследований. Также авторы посчитали целесообразным провести независимую экспертизу
предложенных критериев, которая дала положительную оценку авторитетных
экспертов в области образования двух стран – Казахстана и России.
В целом данная статья описывает результаты сравнительного международного
исследования в области успешных образовательных практик. В целях снятия
выявленных в процессе работы противоречий по отдельным аспектам данное исследование, по мнению авторов, представляется перспективным для дальнейшей
научной дискуссии | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | criterion | en |
Subject | best practice | en |
Subject | invariance and efficiency of practice | en |
Subject | international competitive studies in education | en |
Subject | критерий | ru_RU |
Subject | лучший мировой опыт | ru_RU |
Subject | устойчивость и эффективность опыта | ru_RU |
Subject | международные сравнительные исследования в образовании | ru_RU |
Title | The Strategies of Best Practice Applying in Education: Criteria Approach | en |
Alternative Title | Стратегии применения лучшего опыта в образовании: критериальный подход | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Zhuman, Altynay K.: Karaganda University named after academician E. A. Buketov Karaganda, Kazakhstan | en |
Contacts | Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; ORCID: 0000-0002-5597-6348 | en |
Contacts | Zhilbaev, Zhanbol O.: Pavlodar Pedagogical University Pavlodar, Kazakhstan | en |
Contacts | Syrymbetova, Lyailya S.: Pavlodar Pedagogical University Pavlodar, Kazakhstan; miss.syrymbetova@mail.ru | en |
Contacts | Akbayeva, Gulden N.: Karaganda University named after academician E. A. Buketov Karaganda, Kazakhstan | en |
Contacts | Жұман, А. Қ.: Карагандинский университет им. Е.А. Букетова Караганда, Казахстан | ru_RU |
Contacts | Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Жилбаев, Ж. О.: Павлодарский педагогический университет Павлодар, Казахстан | ru_RU |
Contacts | Сырымбетова, Л. С.: Павлодарский педагогический университет Павлодар, Казахстан | ru_RU |
Contacts | Акбаева, Г. Н.: Карагандинский университет им. Е.А. Букетова Караганда, Казахстан | ru_RU |
Pages | 1343–1367 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997-1370-0933 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (9) | en |