CLIL Integration Issues and Distance Learning Technologies
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144199Author:
Zhetpisbayeva, Bakhytgul A.
Dyakov, Dmitry V.
Shunkeyeva, Saule A.
Тusupova, Anar K.
Syzdykov, Meirzhan
Жетписбаева, Б. А.
Дьяков, Д. В.
Шункеева, С. А.
Тусупова, А. К.
Сыздыков, М. Ж.
Date:
2021-09Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (9)Abstract:
This article proposes an expert vision of the problems of applying CLIL training in the context of distance education in schools and universities of the Republic of Kazakhstan.
The relevance of the study is due to the lack of scientific research devoted to the subject analysis of the integration of CLIL learning and distance learning technologies and related problems.
Diagnostics of the existing problems was carried out through an online survey of school teachers and university professors who have experience in using CLIL technology in distance learning.
For example, the results of the survey have made it possible to identify an expert opinion on the compatibility of the two teaching technologies, to formulate the main problems and differentiate them in terms of school and university practice. Moreover, the analysis has established relationship problems identified with the history of the modernization of secondary and higher education, and pandemic circumstances of 2020. This also explains different level of CLIL preparedness of school teachers and university professors for the independent development of electronic content, the search for a finished educational product, and the use of educational platforms. In this context, the need for CLIL modern teachers’ training programs and effective mechanisms for their academic support is indicated.
Based on the survey results, it was concluded that CLIL distance learning is viable in school and university practice. The integration of the two technologies creates an effective tool to promote the empowerment of CLIL, the development of a virtual learning environment, andemergence of a distance format of students’academic mobility.
These results can be significant as a basis for making tactical decisions on the development of the resource and methodological base of CLIL distance learning in the system of secondary and higher education В данной статье предложено экспертное видение применения
CLIL‑обучения в условиях дистанционного образования в школах и вузах Республики
Казахстан.
Актуальность исследования обусловлена отсутствием научных изысканий,
посвященных предметному анализу интеграции CLIL‑обучения и дистанционных
технологий и связанных с ней проблем.
Диагностика существующих проблем осуществлялась путем онлайн-опроса
учителей
школ и преподавателей вузов, которые имеют опыт применения технологии CLIL
в дистанционном формате.
Результаты позволили узнать экспертное мнение о совместимости двух технологий
обучения, сформулировать основные проблемы и дифференцировать их в аспекте
школьной и вузовской практик. В ходе анализа была установлена связь выявленных
проблем с историей модернизации среднего и высшего образования, пандемийными
обстоятельствами 2020 года. Этим же объясняется разный уровень подготовленности
CLIL‑педагогов школы и вуза к самостоятельной разработке электронного контента,
поиску готового учебного продукта, использованию образовательных платформ.
В контексте этого обозначена потребность в современных программах повышения
квалификации CLIL‑педагогов и эффективных механизмах их академической
поддержки.
На основании опроса был также сделан вывод о жизнеспособности дистанционного
CLIL‑обучения в школьной и вузовской практике. Интеграция двух технологий
порождает эффективный инструмент, способствующий расширению возможностей
CLIL, развитию виртуальной образовательной среды, появлению дистанционного
формата академической мобильности обучающихся.
Данные исследования могут быть использованы как основание для принятия
тактических решений о развитии ресурсной и методической базы дистанционного
CLIL‑обучения в системе среднего и высшего образования
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Information and Communications Technologies (ICT) and Multimedia Technologies in Art and Culture
Borisov, Nikolay V.; Smolin, Artem A.; Stolyarov, Denis A.; Shcherbakov, Pavel P.; Trushin, Vasiliy A.; Борисов, Н.В.; Смолин, А.А.; Столяров, Д.А.; Щербаков, П.П.; Трушин, В.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-07)In this article, through the example of the projects of the Centre of Design and Multimedia of ITMO University the possibilities of using a variety of equipment and software in various fields of culture and art are ... -
E-LEARNING TECHNOLOGIES IN THE INTERNATIONAL URBAN DESIGN: EDUCATIONAL CASE STUDIES OF THE SIBERIAN FEDERAL UNIVERSITY AND KARLSRUHE INSTITUTE OF TECHNOLOGY
Кукина, И. В.; Унагаева, Н. А.; Камалова, К. В.; Чуй, Я. В.; Федченко, И. Г. (2016)The article describes the experience of Master's programs in Urban Planning realization with modules in the form of distance courses with the participation of foreign partners. The creation of an international atmosphere ... -
E-LEARNING TECHNOLOGIES IN THE INTERNATIONAL URBAN DESIGN: EDUCATIONAL CASE STUDIES OF THE SIBERIAN FEDERAL UNIVERSITY AND ICARLSRUHE INSTITUTE OF TECHNOLOGY
Кукина, Ирина Валериевна; Унагаева, Наталья Александровна; Камалова, Клавдия Владимировна; Чуй, Яна Владимировна; Федченко, Ирина Геннадьевна (2016-10)The article describes the experience of Master's programs in Urban Planning realization with modules in the form of distance courses with the participation of foreign partners. The creation of an international atmosphere ... -
NEW TECHNOLOGY FOR OIL AND GAS FROM TAR SANDS (TECHNOLOGY N-SOLV)
Каскевич, Е. (Сибирский федеральный университет, 2014) -
Information and Cognitive Technologies in the Context of the 4th Technological Revolution: Educational Aspects
Shutikova, Margarita I.; Beshenkov, Sergey A.; Mindzaeva, Eteri V.; Шутикова, М. И.; Бешенков, С. А.; Миндзаева, Э. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-09)Subject of the work: information and knowledge technologies as a key element of the 4th industrial revolution. These technologies are represented by a variety of Smart technologies, the scope of which is constantly expanding. ...