A “Forgotten” Coin-Shaped Indication from the Early Medieval Burial Complex in Tuekta (Central Altai)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/137551Автор:
Seregin, Nikolay N.
Tishin, Vladimir V.
Serov, Vadim V.
Серегин, Н.Н.
Тишин, В.В.
Серов, В.В.
Дата:
2021-01Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (1)Аннотация:
The article is dedicated to the publication of a unique find that is a coin-shaped indication from the early medieval burial complex in Tuekta (Central Altai) and an attempt of its comprehensive analysis. Excavations of the archaeological site were carried out in the 1930s during the work of the Sayan-Altai expedition led by S.V. Kiselev, however, since then, the metioned find has not attracted the attention of researchers. The article presents a detailed description of the coin-shaped indication and the analysis of the applied images, it is there also given the characteristic of the archaeological context of the discovery of the object and discuss the possibility of reading fixed signs. As a result, it is presented an attempt to interpret the product in a specific historical and cultural context taking into account the materials received over the past decades. It should be noted the absence of identical archaeological finds in the numismatic collections. At the same time, an analysis of the details of the image on the coin-shaped indication made it possible to outline a wide range of analogies demonstrating the complex processes of cultural contacts in large territories of Eurasia over a long chronological period. The authors came to the conclusion that the analysed product, as well as other like finds from the archaeological sites of the Türks of Inner Asia, to be a kind of “social markers”, demonstrating their owners’ belonging to the elite strata of the nomadic society and, possibly, reflect their specific authority. The proposed interpretation of such things, given their scarcity, as well as the context of discovery not being obvious, seems debatable and, of course, requires the emergence of new data as a result of further archaeological research Статья посвящена введению в научный оборот и комплексной характеристике уникальной находки — монетовидной индикации из раннесредневекового
погребения памятника Туэкта в Центральном Алтае. Раскопки данного объекта осуществлены в 1930-е гг. Саяно-Алтайской
экспедицией под руководством С.В. Киселева, однако до настоящего времени обозначенная находка не привлекала внимания
исследователей. В статье представлено детальное описание монетовидной индикации, анализ нанесенных изображений, характеристика археологического контекста
обнаружения предмета, возможности прочтения фиксирующихся знаков, а также
опыт интерпретации изделия в конкретном историко-культурном
контексте и с учетом материалов, полученных в последние десятилетия. Установлено отсутствие
идентичных находок в известных нумизматических коллекциях. При этом рассмотрение деталей изображения на монетовидной индикации позволило обозначить
широких круг аналогий, демонстрирующих сложные процессы культурных контактов на обширных территориях Евразии в течение длительного хронологического периода. Авторы пришли к заключению, что анализируемое изделие, а также
другие подобные находки из памятников тюрок Центральной Азии представляют
собой своего рода «социальные маркеры», демонстрирующие принадлежность их
владельцев к элитным слоям общества номадов и, возможно, отражают наличие
у них определенных полномочий. Предложенная интерпретация таких предметов,
учитывая их немногочисленность, а также не всегда очевидный контекст обнаружения, представляется дискуссионной и требует расширения источниковой базы
в ходе дальнейших археологических исследований
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Soviet Worship Cantatas and Oratorios of the Late 1950s – Early 1980s for Children’s Chorus
Perepich, Natalia V.; Перепич, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-01)Cantatas and oratorios for the children’s choir in the USSR at the time of the “thaw” and “developed socialism” are studied in the research paper. The large number of these compositions is the evidence of the certain ... -
Science and Parascience: Review of Literature on the Problem (Late XX – Early XXI Centuries)
Iarovenko, Svetlana A.; Cherniaeva, Aleksandra S.; Яровенко, С.А.; Черняева, А.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The article presents a review of predominantly Russian literature dedicated to the problem of relations between science and parascience, states various points of view on the structure of extra-scientific knowledge and the ... -
Stable and Mobile Elements of the Author’s Style of A.K. Glazunov (by the Example of Scherzos of the Early Symphonies)
Vinokurova, Natalia V.; Винокурова, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-09)Thanks to A. Ossovskiy, Glazunov acquired the role of the one who ended the traditions of the “Mighty Handful”, which is of no doubt. However, it is clear that the composer’s creative work is not limited only by the ... -
The Mythologem of the North in the Early Works of L.M. Leonov (on the Example of the Story “the Death of Egorushka”)
Zadorina, Alena O.; Задорина, А.О. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-05)The article considers the creative implementation of the mythologem of the North in literature at the beginning of the 20th century. The general interest of artists and thinkers to the phenomenon of the myth, understanding ... -
Secondary School – Major Factors of Realization of Music Education in the late 19th – early 20th Centuries (on the Krasnoyarsk example)
Prygun, Elena V.; Прыгун, Е.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper focuses on process of forming music education at singing and music lessons in Krasnoyarsk secondary schools in the late 19th – early 20th centuries. These very lessons of singing and music gave students skills ...