Stable and Mobile Elements of the Author’s Style of A.K. Glazunov (by the Example of Scherzos of the Early Symphonies)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13358Author:
Vinokurova, Natalia V.
Винокурова, Н.В.
Date:
2014-09Abstract:
Thanks to A. Ossovskiy, Glazunov acquired the role of the one who ended the traditions of the “Mighty
Handful”, which is of no doubt. However, it is clear that the composer’s creative work is not limited
only by the “Procrustean bed” of the epic symphonic style. This is confirmed by a significant reevaluation
of his work carried out in a number of studies in recent decades. On the material of scherzos
of the early symphonies of Glazunov this article identifies components of the author’s style that, on
the one hand, firmly linked the composer’s creative work with the traditions of the Russian symphonic
school and, on the other hand, determined the extreme mobility of the author’s style, his aspiration
for the future. The methodology of this study is based on the conjugation of scientific and analytical
apparatus of the humanities disciplines related to the musicology С легкой руки А. Оссовского за Глазуновым закрепилась роль завершителя традиций «Могучей
кучки», что ни в коей мере не может подвергаться сомнению. Тем не менее совершенно
очевидно, что творчество композитора отнюдь не укладывается «в прокрустово ложе»
эпического симфонизма и только. Подтверждением тому является существенная переоценка
его творчества, предпринятая в ряде исследований последних десятилетий. В данной статье
на материале скерцо ранних симфоний Глазунова выявлены составляющие авторского стиля,
которые, с одной стороны, прочно связали творчество композитора с традициями русской
симфонической школы, с другой – предопределили чрезвычайную мобильность авторского
стиля, его устремленность в будущее. Методология данного исследования основывается на
сопряжении научно-аналитического аппарата смежных с музыковедением гуманитарных
дисциплин