Archaeological Science and Education in Siberian Universities at the Turn of the Epochs
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/137510Автор:
Kitova, Lyudmila Yu.
Китова, Л. Ю.
Дата:
2020Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(1)Аннотация:
This research is devoted to archaeological science and education in Siberia at the end of the 19th century – the first third of the 20th century. The purpose of the article is to analyse the development of Siberian archaeology at the turn of the epochs when high-level professionals first appeared in the region running away from the Bolsheviks from the European part of Russia and evacuated by A.V. Kolchak from Kazan and Perm universities. The reasons for the intensification of archaeological activity in Siberia in 1918–1926 were identified recreating an integral picture of its development. Particular attention is paid to identifying the specifics of the process of training researchers of antiquities at Tomsk and Irkutsk universities. Tomsk University, on the initiative of Professor S.I. Rudenko and lecturer S.A. Teploukhov, provided individual training of paleoethnologists as part of the natural science cycle of disciplines, while Irkutsk University established the first archaeological school in Siberia. The modernisation of higher education in the first years of the Soviet power led to the destruction of emerging historical education at Siberian universities and to the termination of archaeologists’ training as a result Предметом проведенного исследования стала археологическая
наука и образование в Сибири в конце XIX – первой трети XX в. Цель статьи –
анализ развития сибирской археологии на переломе эпох, когда в регионе
впервые появляются профессионалы высокого уровня, бежавшие от большевиков
из европейской части России и эвакуированные А. В. Колчаком из Казанского
и Пермского университетов. Были установлены причины активизации
археологической деятельности в Сибири в 1918–1926 гг., воссоздана целостная
картина ее развития. Особое внимание уделяется выявлению специфики процесса
подготовки исследователей древностей в Томском и Иркутском университетах. Если
в Томском университете по инициативе профессора С. И. Руденко и преподавателя
С. А. Теплоухова велась индивидуальная подготовка палеоэтнологов в рамках
естественнонаучного цикла дисциплин, то в Иркутском университете была
создана первая в Сибири археологическая школа. Модернизация высшего
образования в первые годы советской власти привела к уничтожению в сибирских
университетах недавно появившегося исторического образования и прекращению
подготовки археологов
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Developing Language Competency of University Teachers to Implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Regional University: Challenges and Prospects
Godzhaeva, Natalia S.; Logunov, Timur A.; Годжаева, Н.С.; Логунов, Т.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)A fundamental flaw in FL training is the fact that it is based either mostly on the principles of General Language, thus leaving graduates unprepared for their occupational-specific language needs, or predominantly ... -
New Generation of Universities. University 4.0
Laptevа, Alla V.; Efimov, Valerii S.; Лаптева, А.В.; Ефимов, В.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-11)The ongoing changes in universities are considered in the logic of change of socio-economic development phases – as an aspect of the post-industrial transition. The content of the society and university development phases ... -
Towards Constructing Identity of a National University: “Our Past” at the Websites of Russian Universities
Chernyavskaya, Valeria E.; Safronenkova, Elena L.; Чернявская, В. Е.; Сафроненкова, Е. Л. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-10)This study explores the question how the concept of university identity may be suited to address the relationship between present and past. As two central notions social identity and reputation are discussed. We presume ... -
Mentoring as a form of assistance to a transport university student in the "University-Enterprise" networking cooperation
Осипова, С. И.; Кузьмина, Н. А.; Гафурова, Н. В.; Осипов, В. В. (2019-02)The paper deals with mentor's role and the requirements for improving the practical and professional skills of a transport university graduate. Effectiveness was estimated by increasing the formation level of their ... -
Municipal Methodical Service as a Subject of the University Threefold Network
Belova, Elena N.; Bondareva, Olesya S.; Белова, Е.Н.; Бондарева, О.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-08)The article discusses the possibilities of a municipal methodical service as a subject of a threefold network of self-training organization of additional professional education of a university in order to develop ...