English Language’s Functioning in the Student’s Microcommunity: a Case of Kazakhstan
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136689Автор:
Shunkeyeva, Saule A.
Zhetpisbayeva, Bakytgul A.
Smagulova, Gulnara T.
Syrymbetova, Lyailya S.
Dyakov, Dmitriy V.
Шункеева, С. А.
Жетписбаева, Б. А.
Смагулова, Г. Т.
Сырымбетова, Л. С.
Дьяков, Д. В.
Дата:
2020-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)Аннотация:
The trilingual strategy in the context of state language policy of the Republic of Kazakhstan predetermined the research needs to specify the functioning of English language as well as its spreading, status and role in the communicative and language space of Kazakhstan. It is the purpose of the article to investigate the specified functioning of English language in the student’s micro society under the conditions of Kazakhstani polylingualism.
The research is based on the concepts of sociological and interactional (social induced) communicative and theoretical sociolinguistics. The student’s microcommunity with peculiar linguistic and behavioral characteristics is meant to be the object of research. There are applied the principal empirical method of obtaining knowledge for pedagogical and sociological research that is sample-based questioning and mathematical and statistical analysis.
The main results involve the analysis of the empirical data obtained during questioning. While researching the authors revealed the specifics of English language’s functioning in the student’s microcommunity that initially caused by individual and personal motivation of the native speakers.
In the conclusion the authors deduce that specifics of English language’s functioning in the student’s microcommunity is determined by the unique language situation in Kazakhstan due to cooperative functioning of two powerful languages that is the Kazakh and Russian in the united communicative space. The authors state that communicative function of English language in the student’s environment at the present stage is generally realized in the academic sphere (study and science) and more rarely in the daily sphere
of communication Политика трехъязычия в контексте государственной языковой политики Республики Казахстан предопределила необходимость исследования специфики функционирования английского языка, его распространения, статуса и роли
в коммуникативно-языковом
пространстве Казахстана. Цель статьи – исследовать
специфику функционирования английского языка в студенческом микросоциуме
в условиях казахстанского полилингвизма.
Исследование опирается на концепты социологической и интеракционной (социально обусловленной) коммуникативно-теоретической
социолингвистики.
Объектом исследования выступил студенческий микросоциум с присущими ему лингвистическими и поведенческими характеристиками. Основной метод исследования – эмпирический метод познания педагогических и социологических
исследований – анкетирование, имевшее выборочный характер, а также метод
математически-статистического
анализа.
Основные результаты заключаются в обобщении полученных при анкетировании
эмпирических данных. В ходе исследования авторы выявили специфику функционирования английского языка в студенческом микросоциуме, обусловленную, прежде всего, индивидуально-личностной
мотивацией языковых носителей.
В заключение сделаны выводы о том, что специфика функционирования английского языка в студенческом микросоциуме детерминируется своеобразием языковой ситуации в Казахстане, обусловленной, прежде всего, софункционированием
в едином коммуникативном пространстве двух мощных языков – казахского и русского. Авторы отмечают, что коммуникативная функция английского языка в студенческой среде на современном этапе реализуется преимущественно в академической сфере (учеба и наука), реже – в повседневной сфере общения
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Factors of British and American English Development under Globalisation
Melnichenko, Konstantin A.; Мельниченко, К.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)The paper studies the processes which arise during language contacts between the most influential varieties of the English language, British English and American English (BE and AE), and various autochthonous languages ... -
Etymology of English Proverbs
Ivanov, Eugene E.; Petrushevskaia, Julia A.; Иванов, Е.Е.; Петрушевская, Ю.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-05)The article deals with the languages of origin and sources of English proverbs. The aim of this study is to identify and quantify the rankings (based on the proportion of paremiological units) of languages of origin, ... -
Metaphoric Models of the Concept FIRE in Sakha and English Languages
Afanasieva, Evdokiya N.; Ivanova, Raissa P.; Афанасьева, Е.Н.; Иванова, Р.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)The article deals with the study of concept FIRE in Sakha and English languages. Basing on the theory of conceptual metaphor the authors singled out metaphoric models of representation of concept FIRE in both cultures. ... -
Code-Switching (Russian – English) in the Discourse of IT-Specialists from Moscow
Burdygina, Margarita A.; Бурдыгина, М. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-10)The paper proposes a linguistic approach to studying code-switching in IT discourse of Moscovian IT specialists. The topic is of special interest since nowadays code-switching dominates in a number of professional spheres ... -
The Principle of Inherent Complication of the English Predicate
Kuriaeva, Rauza I.; Куряева, Р.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)There is a great variety of textbooks on the English language. The consecution of teaching English in them is different. Students often learn English without understanding it. The basis of any language is its grammar. ...