“If Music is Not a Memory, then what is it?”: on the Modern Approach to Musical Memory in Azio Corghi’s Creations
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135379Автор:
Gavrilova, Liudmila V.
Гаврилова, Л.В.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Аннотация:
The article draws attention to the music of Azio Corghi (b. 1932), a modern
Italian composer, hardly known in Russia. His artistic world is organically integrated
into one of the characteristic features of modern culture: its inextricable link with the
memory of the past. The composer demonstrates his own, original approach to musical
memory – an artistic dialogue with it through the use of excerptions from various works
of the past. According to the composer it allows him to “re-discover and re-read the past
in the spirit of modernity”. This Corghi’s method is defined in the article with the help of
the term riletture (Ital. re-reading), invented by the Italian musicologist Raffaele Mellace.
Among a large number of works of this kind, as a specific example, the author considers
the dramatic cantata “...fero dolore” – on Pianto della Madonna and Lamento d’Arianna
by Claudio Monteverdi, for female voice, viola (oboe d’amour), percussion and string
instruments В статье привлекается внимание к творчеству мало известного
в России современного итальянского композитора Ацио Корги (р. 1932). Его
художественный мир органично встраивается в одну из характерных особенностей
современной культуры: ее неразрывной связи с памятью о прошлом. Композитор
демонстрирует собственный, оригинальный подход к музыкальной памяти –
художественный диалог с ней благодаря использованию цитат из различных
сочинений прошлого. Это, по словам композитора, позволяет ему «вновь
открывать и перечитывать прошлое в духе современности». Этот метод работы
Корги определяется в статье при помощи термина riletture (ит. повторные чтения),
принадлежащего итальянскому музыковеду Рафаэлю Меллаче. Среди достаточно
большого количества произведений подобного рода в качестве конкретного
примера автором рассматривается драматическая кантата “...fero dolore” – на Плач
Мадонны и Ламенто Ариадны Клаудио Монтеверди, для женского голоса, альта
(гобоя д’амур), ударных, струнных
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Personal Memory and Memory of History
Chernov, Leonid S.; Pogorel’skaia, Elena Iu.; Чернов, Л.С.; Погорельская, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-11)The present research substantiates the logical dependence of the memory of history on personal memory. It proves that such logic underlies the classical tradition. Based on some classic Russian literature and Soviet ... -
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Музыка перед вызовами цифрового общества
Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ... -
Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works
Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ...