Музыка перед вызовами цифрового общества
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141349Author:
Марков, Б. В.
Ярочкин, Д. А.
Markov, Boris V.
Yarochkin, Dmitriy A.
Date:
2021-06Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (6)Abstract:
В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как
создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического
анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость
различия музыкальной антропологии и антропологии музыки. Такое предложение
способствует решению ряда задач: определению теоретических полей
музыкальной антропологии и антропологии музыки, раскрытию роли музыки
в традиционном обществе и обществе современном. Для объяснения специфики
мелоса по сравнению с логосом используется понятие музыкального действия.
Оно способствует пониманию влияния музыки на настроение человека. Именно
эта проблема становится главной в медиа мейстриме, где популярная музыка
используется как способ производства настроений и переживаний. Музыка начинает
быть в сетевом обществе особо ценным товаром, который производится не столько
с целью приобщения к ценностям высокой культуры, сколько для управления
поведением людей на рынке музыкальной продукции. Помимо коммерциализации
музыка становится эффективной политтехнологией, обеспечивающей консенсус
избирателей. В этой связи возникает культурологическая проблема, каким
образом высокое искусство вообще и музыка в частности может сохранить свое
традиционное предназначение – способствовать очеловечиванию человека The aim of the article is to separate the concepts of musicology, music anthropology, music, and instrumentalism. This very division and reflection of the interrelations of concepts provide a starting point for a detailed study of the problems of musical instrumentalism. The article is methodological in nature. It contains a number of important settings that are necessary for the anthropological analysis of music. The Central theoretical explanation of the article is the separation of musical anthropology and the anthropology of music. For this purpose, a number of tasks, namely, the definition of the theoretical fields of musical anthropology and the anthropology of music, and the disclosure of the role of music in traditional and modern society are proposed. The concept of musical action is introduced. Solving these problems allows to give a more complete analysis of the relationship between a person and music. It is this problem that becomes the main problem in the music media mainstream, where popular music is used as a way of producing moods and experiences. Music becomes a particularly valuable commodity in a networked society, which is made not so much for the purpose of incorporating into the values of high culture but to control the behavior of people in the music market. In addition to commercialization, music is becoming an effective political technology that provides consensus among voters. In this regard, there is a cultural problem, how high art in general and music, in particular, can preserve its traditional purpose – to promote humanization
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works
Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ... -
On the Concept of Musical Performance
Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ... -
Music and Architectural Categories. On the Issue of Semantic Correspondences
Bakuto, Svetlana V.; Бакуто, С.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The article attempts to compare music terms with the categories of the architectural theory. The subject of the research comprises such key terms as tectonics and texture, pattern and setting which are conceptually ...