Показать сокращенную информацию

Smolyaninova, Olga G.en
Korshunova, Vera V.en
Adamova, Manara E.en
Смолянинова, О. Г.ru_RU
Коршунова, В. В.ru_RU
Адамова, М. Е.ru_RU
2019-10-31T01:52:57Z
2019-10-31T01:52:57Z
2019-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126886
The article describes various models of training mediators for the education system in the Russian Federation and the Republic of Kazakhstan. A comparative analysis of the mediation services development in Siberia and Kazakhstan for the possibilities and prospects of cooperation and interaction is carried out. The article presents specific features of the model for training intercultural mediators for resolving interethnic conflicts in the Krasnoyarsk Krai. This model meets the needs of multinational Siberian society and is aimed at solving regional problems in the education system. A peculiar characteristic of the model for the Krasnoyarsk Krai is its multi-level nature, openness and continuity of preparation, with the inclusion of formal and non-formal education elements. Interdisciplinary nature of interaction of the network partners involved in the training and retraining of mediators for the education system gives an opportunity to use the potential and resources of professional mediators and trainers of Siberia (Kemerovo, Irkutsk), Federal Institute of Mediation, Moscow, and National Academy of Education named after Y. Altynsarin (Kazakhstan). The model for the intercultural mediators training developed at the School of Education, Psychology and Sociology has been tested for two years as a part of its implementation in the Master programme of the School of Education, Psychology and Sociology within the frames of the educational programme “Mediation in Education”, advanced training courses, three International Youth Summer Schools “Multicultural Mediation in Education”, expert seminars, intensive schools “Mediation is the Profession of the 21st Century”, and a competition for high school students of the Krasnoyarsk Krai “Mediation Is The Profession Of The Future”en
В статье описаны различные модели подготовки медиаторов для системы образования в Российской Федерации и Республике Казахстан. Проведен сравнительный анализ развития служб медиации в Сибири и Казахстане на предмет возможностей и перспектив сотрудничества и взаимодействия. Представлена специфика модели подготовки межкультурных медиаторов для разрешения межэтнических конфликтов в Красноярском крае. Данная модель учитывает запросы многонационального сибирского социума, направлена на решение региональных проблем в системе образования. Особенностью модели для Красноярского края является ее многоуровневость, открытость и непрерывность подготовки с включением элементов формального и неформального образования. Межведомственный характер взаимодействия сетевых партнеров, участвующих в подготовке и переподготовке медиаторов для системы образования, позволяет использовать потенциал и ресурсы профессиональных медиаторов и тренеров Сибири (г. Кемерово, г. Иркутск), Федерального института медиации (г. Москва), Национальной академии образования им. И. Алтынсарина (Казахстан). Модель подготовки межкультурных медиаторов, разработанная в Институте педагогики, психологии и социологии СФУ, прошла апробацию в течение двух лет в рамках ее реализации в магистратуре ИППС СФУ по образовательной программе «Медиация в образовании», на курсах повышения квалификации, трех международных летних молодежных школах «Поликультурная медиация в образовании», экспертных семинарах, школах-интенсивах «Медиация — профессия 21 века», конкурсе для старшеклассников Красноярского края «Медиация — профессия будущего»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
mediatoren
intercultural mediationen
conflict resolutionen
interethnic relationsen
professional competencyen
training modelen
медиаторru_RU
межкультурное посредничествоru_RU
разрешение конфликтовru_RU
межэтнические отношенияru_RU
профессиональная компетентностьru_RU
модель обученияru_RU
Models of Training Mediators for Education: Experience of Siberia and Kazakhstanen
Модели подготовки медиаторов для образования: опыт Сибири и Казахстанаru_RU
Journal Articleen
Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; smololga@mail.ru; ORCID: 0000–0002–5597–6348en
Korshunova, Vera V.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; ORCID: 0000–0002–2042–2417en
Adamova, Manara E.: National Academy of Education named after Y. Altynsarin 8 Mangilik El, Nur-Sultan, 020000, Republic of Kazakhstanen
Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Коршунова, В. В.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Адамова, М. Е.: Национальная академия образования имени И. Алтынсарина Республика Казахстан, 020000, Нур-Султан, пр. Мәңгілік Ел, 4ru_RU
1922–1942ru_RU
10.17516/1997–1370–0496
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию