Representations of Speech Culture Through the Prism of Youth Consciousness (According to a Regional Sociolinguistic Experiment)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126882Автор:
Issers, Oxana S.
Иссерс, О. С.
Дата:
2019-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10)Аннотация:
The article discusses the results of a pilot sociolinguistic experiment. Its purpose was to study the ideas of speech culture among high school students using questionnaires. The objectives of the study included the identification of the value-based attitude of informants towards the speech ideal and the carriers of “exemplary speech”, opinions of the level of contemporary youth speech culture, as well as shortcomings and values of modern Russian speech. The questionnaire included high school students’ assessment of language innovations and specific facts of word use, including the norms of the literary language that went beyond the norm boundaries.
The survey was conducted among high school students of Omsk and the Omsk region. It was found that, for informants, public media people most often act as carriers of exemplary speech, among which TV presenters, writers, and cultural professionals have a priority. At the same time, 14 % of respondents found it difficult to “personify” their speech ideal in relation to modern speech. Moreover, the results of the experiment showed young people prioritize such characteristics of speech culture as compliance with the norms of the literary language, effectiveness and ethics of speech. At the same time, the experiment revealed the influence of stereotypes about “language clogging with foreign words” perpetuated by Russian media.
The author considers the relevance of a scientific approach to understanding language development for high school linguo-didactic practice В статье обсуждаются результаты пилотного социолингвистического эксперимента, целью которого стало изучение представлений о речевой культуре учащихся старших классов. Задачи исследования — выявить методом анкетирования представления
информантов о речевом идеале и носителях «образцовой речи», мнения об уровне речевой культуры современной молодежи, а также о достоинствах и недостатках современной русской речи. Вопросы анкеты включали оценку старшеклассниками языковых
новаций, в том числе выходящих за границы норм литературного языка.
В целях изучения указанных аспектов было проведено анкетирование старшеклассников
Омска и Омской области. Установлено, что для информантов в качестве носителей образцовой речи выступают медийные персоны, среди которых приоритетное
положение занимают телеведущие, писатели, деятели культуры. 14 % анкетируемых
затруднились в «персонификации» своего речевого идеала применительно к современной речи. Результаты эксперимента показали значимость для молодежи таких
характеристик речевой культуры, как соблюдение норм литературного языка, эффективность и этическая составляющая речи. В то же время эксперимент выявил
стереотипы о «засорении языка иностранными словами», активно транслируемые
в российских медиа.
Автор считает значимой для лингводидактической практики задачу формирования
у старшеклассников научного подхода к осмыслению языкового развития
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Functional Structures of Communicative Consciousness at Infancy: Sociopragmatic Speech and Language Information Processing, at the Oral Statement Producing
Malanchuk, Irina G.; Маланчук, И.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-10)Statement producing process is the traditional problem of psychology, linguistics, psycholinguistics. This problems discussions are carried out as a rule from the view point of processing by a humanpotential speaker of ... -
Городское просторечие. 25 лет спустя
Киселева, Л.А.; Kiseleva, Lidiya A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2009-12)В статье рассматриваются явления просторечия на разных языковых уровнях - фонетическом, морфологическом, лексическом - на красноярском материале в аспекте речевой культуры. -
Speech-based Emotion Recognition and Speaker Identification: Static vs. Dynamic Mode of Speech Representation
Sidorov, Maxim; Minker, Wolfgang; Semenkin, Eugene S.; Сидоров, Максим; Минкер, Вольфганг; Семенкин, Евгений C. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-12)In this paper we present the performance of different machine learning algorithms for the problems of speech-based Emotion Recognition (ER) and Speaker Identification (SI) in static and dynamic modes of speech signal ... -
Детабуирование как актуальная тенденция дискурсивной обработки табуированных речесмыслов
Попова, Я.В.; Popova, Yana V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)Проблематика данной статьи отражает один из фрагментов исследования коммуникативно-прагматических средств, служащих для дискурсивной обработки табуированных речесмыслов в межкультурном дискурсе, опосредованном масс-медиально. ... -
On Translating Verbal Etiquette Phrases
Tretyakova, Tatyana P.; Третьякова, Т.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-02)The paper deals with the problem of finding general integrative models for translating speech etiquette forms. It is argued that these forms exist as a part of the interactive scenario that is aimed at establishing social ...