Functional Structures of Communicative Consciousness at Infancy: Sociopragmatic Speech and Language Information Processing, at the Oral Statement Producing
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10036Автор:
Malanchuk, Irina G.
Маланчук, И.Г.
Дата:
2013-10Аннотация:
Statement producing process is the traditional problem of psychology, linguistics, psycholinguistics.
This problems discussions are carried out as a rule from the view point of processing by a humanpotential
speaker of the language information; pragmatic conditions impact on the statement verbal
making up; voice representation of the psychological, psychophysical, social features of the speaker;
the speech process psycho-physiological aspect is focused on. However, the science hasn’t till now
developed the clear understanding of speech and language systems differentiation, their mutual
integration possibilities – basic knowledge in relation to the statement generation process. The
essential contribution to the problem development was made in the second half of the XX-th century
in the framework of the linguistic pragmatics, speech acts and speech genres theories as well as by
individual neural research.
The article represents and empirically proves the author’s concept of speech and language
differentiation, describes the speech form psychological content as communicative means, being the
integrator of the communicative significant information: intentional complexes and goals of a speaker,
speech actualization social conditions, social representation structure, including addressee and
author images, the communicants’ emotionality. It discusses the children’ speech multidisciplinary
research results, done on the basis of 7268 speech units analysis by the 37 given analysis parameters
in result of which, in particular, in communicative cognition structure there have been separated
the functional units, providing the socio-pragmatic, speech, language information processing at oral
statement producing at the early stage of ontogenesis.
The developed notions are significant for the notion “speech” and speech production process
clarification, genetic and neural physiological speech and language research organization, the society
communicative culture formation and development speech practices organization, for children’
development practice with psychic and psycho-social development disorders, in the process of foreign
languages teaching outside the natural language environment socio-cultural conditions Традиционной проблемой психологии, лингвистики, психолингвистики является процесс
производства высказывания. Обсуждения этой проблемы ведутся, как правило, с точки
зрения обработки человеком – потенциальным говорящим – языковой информации; влияния
прагматических условий на вербальное оформление высказывания; голосовой репрезентации
психологических, психофизических, социальных характеристик говорящего; акцентируется
психофизиологический аспект процесса говорения. Однако до сих пор в науке не выработано
четкого представления о дифференциации систем речи и языка, возможностях их взаимной
интеграции – основополагающем знании в отношении процесса порождения высказывания.
Существенный вклад в разработку проблемы сделан во второй половине XX века в рамках
лингвистической прагматики, теориях речевых актов и речевых жанров, а также отдельными
нейроисследованиями.
В статье представлена и эмпирически подтверждена авторская концепция дифференциации
речи и языка, описано психологическое содержание формы речи как коммуникативного
средства, являющегося интегратором коммуникативно значимой информации:
интенциональных комплексов и целей говорящего, социальных условий реализации
речи, структуры социального представления, включающей образы автора и адресата,
эмоциональность коммуникантов. Обсуждаются результаты мультидисциплинарного
исследования детской речи, проведенного на основе анализа 7268 речевых единиц по 37
заданным параметрам анализа, в результате которого, в частности, в структуре
коммуникативного сознания, выделены функциональные блоки, обеспечивающие обработку
социопрагматической, речевой, языковой информации при продуцировании устного
высказывания уже на раннем этапе онтогенеза.
Выработанные представления значимы для уточнения понятия «речь» и процесса
речепроизводства, организации генетических и нейрофизиологических исследований
речи и языка, организации речевых практик формирования и развития коммуникативной
культуры общества, для практики развития детей, имеющих нарушения в психическом и
психосоциальном развитии, в процессе обучения иностранным языкам вне социокультурных
условий естественной языковой среды
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Городское просторечие. 25 лет спустя
Киселева, Л.А.; Kiseleva, Lidiya A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2009-12)В статье рассматриваются явления просторечия на разных языковых уровнях - фонетическом, морфологическом, лексическом - на красноярском материале в аспекте речевой культуры. -
Speech-based Emotion Recognition and Speaker Identification: Static vs. Dynamic Mode of Speech Representation
Sidorov, Maxim; Minker, Wolfgang; Semenkin, Eugene S.; Сидоров, Максим; Минкер, Вольфганг; Семенкин, Евгений C. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-12)In this paper we present the performance of different machine learning algorithms for the problems of speech-based Emotion Recognition (ER) and Speaker Identification (SI) in static and dynamic modes of speech signal ... -
Детабуирование как актуальная тенденция дискурсивной обработки табуированных речесмыслов
Попова, Я.В.; Popova, Yana V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)Проблематика данной статьи отражает один из фрагментов исследования коммуникативно-прагматических средств, служащих для дискурсивной обработки табуированных речесмыслов в межкультурном дискурсе, опосредованном масс-медиально. ... -
On Translating Verbal Etiquette Phrases
Tretyakova, Tatyana P.; Третьякова, Т.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-02)The paper deals with the problem of finding general integrative models for translating speech etiquette forms. It is argued that these forms exist as a part of the interactive scenario that is aimed at establishing social ... -
Speech Strategies and Self-Presentation Techniques of Candidates for the Head of the City Administration (as exemplified by the 2010 election campaign in Nizhny Novgorod, Russia)
Ivanova, Rimma A.; Иванова, Р.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article concerns the research of modern Russian regional politicians’ speech portraits. The subject of research is a pragmatic-linguistic unit understood as a minimal, phonetically integral and logically complete speech ...