Verbal Interpretation Variables and Sociocultural Aspect of Language Variation: A New Perspective
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126878Автор:
Boldyrev, Nikolay N.
Dubrovskaya, Olga G.
Болдырев, Н. Н.
Дубровская, О. Г.
Дата:
2019-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10)Аннотация:
The article discusses issues pertaining to investigations of sociocultural aspect of language as it is represented through General verbal interpretation variable and Sociocultural verbal interpretation variable. We argue that the main function of General verbal interpretation variable is to activate collective knowledge as it is represented by language as a system. The function of Sociocultural verbal interpretation variable is to highlight a repertoire of mental models of individual knowledge that speakers activate in discourse. The article builds on our previous research in the field as well as specially devised methodology of cognitive-discursive interpretant (CDI) analysis and sheds new light on how Sociocultural verbal interpretation variable is evoked through the meta-concepts ROLES, STEREOTYPES, VALUES, NORMS, SPACE, TIME, LANGUAGE PERFORMANCE — universal knowledge structures that shape sociocultural diversity of any language. The research findings are important insights into socio-cognitive framework of Linguistics to study the interaction of society, culture, thought, language, and human mind in accord with the general, cognitive, and interpretive commitments of the cognitive approach В статье рассматривается проблема общей и социокультурной вариативности язы-
ка с позиции когнитивного подхода. Авторы утверждают, что общая вариативность
связана с разными способами активации коллективных знаний о мире, представлен-
ных в системе языка. Социокультурная вариативность определяется активацией
индивидуальных когнитивных моделей в дискурсе. Предлагается новая методология
исследования, основанная на когнитивно-дискурсивном
анализе метаконцептов, передающих социокультурную специфику языка. Полученные результаты служат дальнейшему развитию представлений о взаимодействии общества, культуры, мышления и языка в процессах языковой деятельности
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Simultaneous Interpreter Booths: Not Always What You Expect Them to Be
Naimushin, Boris A.; Наймушин, Б.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-02)This article is aimed at stimulating discussion on pedagogical approaches to interpreter training. It examines certain exceptional situations where professional conference interpreters agree to perform simultaneous ... -
Russian Law-Interpretative Policy and the Eurasian Economic Union Development
Malko, Alexander V.; Terekhov, Evgeniy M.; Малько, А.В.; Терехов, Е.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-06)The article shows the importance of introducing an interpretative form of implementing the legal policy in the context of globalization as exemplified by the Eurasian Economic Union functioning. Basing on the logical method, ... -
The Dictates of the Market The Future of Profession of Translators and Interpreters in a Post-Socialist EU-Member State
Pokorn, Nike K.; Покорн, Нике К. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-03)The article outlines the changes of the profession of translators and interpreters, and the development of the translator and interpreter training at the university level in the Republic of Slovenia, one of the post-socialist ... -
Innovative Approach to Teaching Translation and Interpreting
Tareva, Elena G.; Tarev, Boris V.; Тарева, Е.Г.; Тарев, Б.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-02)The article is devoted to the overview of innovations applied to teaching translation and interpreting (T&I). The authors represent both parameters of the innovations and the main trends of modern approaches to teaching T&I -
Sight Translation: Typological Insights into the Mode
Obidina, Veronika V.; Обидина, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-01)This article explores sight translation as a hybrid mode. It gives the insights into its place in the language learning programmes, interpreter and translator training programmes, linguistic research and language service ...