Understanding University Teacher Autonomy as a Mainspring of Reforming Higher Education
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10118Автор:
Gavrilyuk, Oksana A.
Гаврилюк, О.А.
Дата:
2013-12Аннотация:
Continuing the efforts to define and describe teacher autonomy as an essential factor of teacher
professionalism and self-development, this study expands the understanding of perceived university
teacher autonomy through investigating the content of this complex personality attribute in a context
of today’s transformation of Russian higher education. Taking into account self-determination theory,
competency-based approach, theory of a rational performance and the Tuning approach to university
teacher professional activity, this paper proposes an integrated definition of perceived university
teacher autonomy as teacher generic competency ensured by a dynamic complex of teacher personality
attributes and work-related competencies. The content of perceived university teacher autonomy is
represented in a conceptual model. This study shows perceived university teacher autonomy potential
as a mainspring of enhancing teacher professional self-development, teacher performance and job
satisfaction, as well as his effective coping with different types of teaching-related stressors in a
context of Russian higher education reform Продолжая попытки определить и описать автономность преподавателя как существенный
фактор его профессионализма и саморазвития, данное исследование расширяет понимание
освоенной автономности преподавателя вуза посредством изучения содержания этой
сложной личностной характеристики в контексте современных преобразований в российском
высшем образовании. С учетом теории самодетерминации, компетентностного подхода,
теории рационального стиля деятельности и тюнингового подхода к профессиональной
деятельности преподавателя вуза эта работа дает интегрированное определение
освоенной автономности преподавателя вуза как его метакомпетенции, обеспечивающейся
динамическим комплексом личностных характеристик и профессиональных компетенций.
Содержание понятия «освоенная автономность преподавателя вуза» представлено в
концептуальной модели. Исследование раскрывает потенциал освоенной автономности
преподавателя вуза как движущей силы профессионального саморазвития педагога,
повышения его профессиональной активности, удовлетворенности работой, а также его
умения эффективно справляться с различными типами профессиональных стресс-факторов
в контексте реформы высшего образования в России
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Autonomy as a Core Value of Lifelong Learning
Gavrilyuk, Oksana A.; Гаврилюк, О.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)Implementing a new lifelong learning paradigm is hardly possible by only increasing the number of educational resources and using more information and communication technology. It should be based on promoting educational ... -
Goal Attitudes of Schools and Psychological Readiness Towards Developmental Conflict Resolution in Youth as the Educational Result
Gorlova, Natalia V.; Горлова, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)On the basis of cultural-historical psychology, constructive psychology of conflict and existential psychology the paper discussed the construct of psychological readiness towards developmental conflict resolution in ... -
The Issues & Challenges of Diversity in Contemporary Pakistan: is Consociational Democracy a Viable Solution?
Noor, Samina; Нур, Самина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-03)Pakistan now days facing many issues and challenges which pose threats to stability and democratization, and ethnicity one of them. In this research we analysis how ethnic diversity damages the roots of democracy in ... -
Interaction in the Concept of Autonomous Language Learning
Putistina, Olga V.; Путистина, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-09)The study focuses on the role of interactive activities in the process of developing students’ autonomy in language learning. The research into the problem of interaction in learner’s autonomy involves two aspects: the ... -
Development Peculiarities of Ethnocultural Environment of the Jewish Autonomous Oblast in the 1920-1950-s
Vladykina, Evelina M.; Владыкина, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)Research in such a field as history and culture of Russian Jews is impossible without study of ethnic culture peculiarities encompassing its regional specificity. The present article is dedicated to the analysis of the ...