Intercultural Communicative Competence as an Aim of Teaching Foreign Languages in Comprehensive School
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10099Author:
Tareva, Elena G.
Budnik, Anastasia S.
Тарева, Е.Г.
Будник, А.С.
Date:
2013-11Abstract:
The article mainly focuses on the essence and structure of the intercultural communicative
competence of senior pupils. First of all, it reveals the basic personal features required for successful
intercultural communication. In addition, it studies the interrelation between the intercultural
communicative competence and the foreign language communicative competence. Moreover, it
suggests forming the perceptive-cognitive aspect of the intercultural communicative competence of
senior pupils according to the peculiarities of this school age. Besides, it singles out the constituent
parts of the intercultural communicative competence of senior pupils and, as a result, puts forward
its definition Целью данной статьи является анализ сущности и структуры межкультурной
коммуникативной компетенции старших школьников. В первую очередь выявляются
основные личностные качества учащихся, необходимые для межкультурной коммуникации.
Также рассматривается связь между межкультурной коммуникативной компетенцией и
иноязычной коммуникативной компетенцией. Выдвигается идея формирования перцептивно-
когнитивного аспекта межкультурной коммуникативной компетенции старших школьников
исходя из особенностей данного этапа обучения. Кроме того, выделяются структурные
компоненты межкультурной коммуникативной компетенции и в результате предлагается ее
определение
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cases on Intercultural Communication: New Approach to Design
Tareva, Elena G.; Tarev, Boris V.; Тарева, Е.Г.; Тарев, Б.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-10)The subject of the article is problem situations of intercultural communication, which lie in the basis of Case-studies – specialized descriptions of real situations containing problems, which must be analyzed and solved. ... -
Principles of Humanitarian Paradigm of Intercultural Communication Development
Budenkova, Valeria E.; Savelieva, Elena N.; Буденкова, В.Е.; Савельева, Е.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)A serious problem of the present-day globalizing world is the inability of “unrelated” cultures to have a dialogue, which leads to many local and global conflicts, escalating tension in inter-ethnic and inter-religious ... -
The Cambridge BEC as an Academic Context Model of Problematic Situations in Professional Intercultural Communication
Marina, Olga A.; Smirnova, Olga V.; Марина, О.А.; Смирнова, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)The article aims at finding appropriate measurement instruments for the assessment of communication mobility (CM) development as an important component of professional intercultural communicative competence. The comparative ... -
Особенности взаимосвязи культурной политики, коммуникации и культурной картины мира
Басалаева, О. Г.; Basalaeva, Oksana G. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)Предметом рассмотрения в данной статье является проблема определения ключевых мировоззренческих предпосылок и средств формирования социального сознания, на основе которых фундируется культурная политика. В статье ... -
Functional Specifics of Mediatext in the System of Development of Intercultural Communicative Competence
Tarev, Boris V.; Тарев, Б.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-10)The publication raises the question of the status and characteristics of a mediatext in the system of language training aimed at development of students’ intercultural communicative competence. The author represents the ...