Cases on Intercultural Communication: New Approach to Design
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/99015Автор:
Tareva, Elena G.
Tarev, Boris V.
Тарева, Е.Г.
Тарев, Б.В.
Дата:
2018-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (10)Аннотация:
The subject of the article is problem situations of intercultural communication, which lie in the basis of Case-studies – specialized descriptions of real situations containing problems, which must be analyzed and solved. The authors study approaches to the design of Case-studies that are necessary for the preparation of university students for participation in intercultural communication. The novelty of these Cases is to provide information that helps to deeply analyze the reality of other cultures and, through it, to rethink the participant’s native picture of the world. Consequently, the aim of the article is to prove the role of the Case-study method in the development of intercultural communicative competence of students, which allows them to overcome the conflict of the dialogue of cultures. To achieve this goal, the following research methods were used: content analysis of verbal products of activity, questioning, survey, theoretical analysis and generalization of information received. As a result the article contains an example of a Case-study on intercultural communication issues, as well as the list of the most conflict-sensitive areas of intercultural interaction. The article may be of interest to specialists in the field of intercultural communication, Case-study designers, teachers of foreign languages, authors of textbooks on foreign languages Предметом рассмотрения в данной статье являются проблемные ситуации межкультурной коммуникации, лежащие в основе кейса – специализированного описания реального контекста, содержащего проблему, необходимую для решения. Авторы изучают
подходы к разработке кейсов, необходимых для подготовки студентов вузов к участию
в межкультурной коммуникации. Новизна этих кейсов заключается в предоставлении
информации, служащей для глубокого анализа инокультурной реальности и через нее
переосмысления родной картины мира. Следовательно, целью статьи является доказательство роли кейс-метода в формировании межкультурной коммуникативной
компетенции обучающихся, позволяющей преодолеть конфликт диалога культур. Для
достижения цели использованы следующие методы исследования: контент-анализ
вербальных продуктов деятельности, анкетирование, опрос, теоретический анализ
и обобщение полученной информации. В качестве результата в статье приводится
пример учебного кейса по проблемам межкультурной коммуникации, а также представлен список наиболее конфликтогенных сфер межкультурного взаимодействия,
которые должны быть обработаны в формате кейса. Статья может быть интересна специалистам в области межкультурной коммуникации, разработчикам кейсов,
преподавателям иностранных языков, авторам учебников по иностранным языкам
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Functional Specifics of Mediatext in the System of Development of Intercultural Communicative Competence
Tarev, Boris V.; Тарев, Б.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-10)The publication raises the question of the status and characteristics of a mediatext in the system of language training aimed at development of students’ intercultural communicative competence. The author represents the ... -
Intercultural Communicative Competence as an Aim of Teaching Foreign Languages in Comprehensive School
Tareva, Elena G.; Budnik, Anastasia S.; Тарева, Е.Г.; Будник, А.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-11)The article mainly focuses on the essence and structure of the intercultural communicative competence of senior pupils. First of all, it reveals the basic personal features required for successful intercultural communication. ... -
Migration and Integration Processes in Portugal: The Role of Intercultural Mediation
Marques, José C.; Vieira, Ana; Vieira, Ricardo; Маркес, Ж.К.; Виейра, А.; Виейра, Р. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-02)Migration is generally described as a process that is nationally specific and that have features common to several countries. This has been shown by several authors through comparative research that compares the migration ... -
The Yukos Cases. A Comparative Case Note on the ECtHR’s Decisions and the PCA Tribunal’s Awards
Dederer, Hans-Georg; Дедерер, Ханс-Георг (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-10)The decisions on the Yukos cases delivered by the European Court of Human Rights (ECtHR) in 2009/2011/2014 and by an international arbitral tribunal administered by the Permanent Court of Arbitration (PCA Tribunal) in ... -
Laser-induced self-assembly of quantum dots: deterministic case versus Brownian case
Ципотан, А. С.; Ткаченко, В. А.; Александровский, А. С.; Слабко, В. В. (2020-07)Abstract The process of aggregation of two colloidal quantum dots in the field of quasiresonant laser radiation is investigated via computer simulation. The cases of either completely deterministic movement of particles ...