Показать сокращенную информацию

Malanchuk, Irina G.en
Маланчук, И.Г.ru_RU
2013-10-29T05:19:42Z
2013-10-29T05:19:42Z
2013-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10036
Statement producing process is the traditional problem of psychology, linguistics, psycholinguistics. This problems discussions are carried out as a rule from the view point of processing by a humanpotential speaker of the language information; pragmatic conditions impact on the statement verbal making up; voice representation of the psychological, psychophysical, social features of the speaker; the speech process psycho-physiological aspect is focused on. However, the science hasn’t till now developed the clear understanding of speech and language systems differentiation, their mutual integration possibilities – basic knowledge in relation to the statement generation process. The essential contribution to the problem development was made in the second half of the XX-th century in the framework of the linguistic pragmatics, speech acts and speech genres theories as well as by individual neural research. The article represents and empirically proves the author’s concept of speech and language differentiation, describes the speech form psychological content as communicative means, being the integrator of the communicative significant information: intentional complexes and goals of a speaker, speech actualization social conditions, social representation structure, including addressee and author images, the communicants’ emotionality. It discusses the children’ speech multidisciplinary research results, done on the basis of 7268 speech units analysis by the 37 given analysis parameters in result of which, in particular, in communicative cognition structure there have been separated the functional units, providing the socio-pragmatic, speech, language information processing at oral statement producing at the early stage of ontogenesis. The developed notions are significant for the notion “speech” and speech production process clarification, genetic and neural physiological speech and language research organization, the society communicative culture formation and development speech practices organization, for children’ development practice with psychic and psycho-social development disorders, in the process of foreign languages teaching outside the natural language environment socio-cultural conditionsen
Традиционной проблемой психологии, лингвистики, психолингвистики является процесс производства высказывания. Обсуждения этой проблемы ведутся, как правило, с точки зрения обработки человеком – потенциальным говорящим – языковой информации; влияния прагматических условий на вербальное оформление высказывания; голосовой репрезентации психологических, психофизических, социальных характеристик говорящего; акцентируется психофизиологический аспект процесса говорения. Однако до сих пор в науке не выработано четкого представления о дифференциации систем речи и языка, возможностях их взаимной интеграции – основополагающем знании в отношении процесса порождения высказывания. Существенный вклад в разработку проблемы сделан во второй половине XX века в рамках лингвистической прагматики, теориях речевых актов и речевых жанров, а также отдельными нейроисследованиями. В статье представлена и эмпирически подтверждена авторская концепция дифференциации речи и языка, описано психологическое содержание формы речи как коммуникативного средства, являющегося интегратором коммуникативно значимой информации: интенциональных комплексов и целей говорящего, социальных условий реализации речи, структуры социального представления, включающей образы автора и адресата, эмоциональность коммуникантов. Обсуждаются результаты мультидисциплинарного исследования детской речи, проведенного на основе анализа 7268 речевых единиц по 37 заданным параметрам анализа, в результате которого, в частности, в структуре коммуникативного сознания, выделены функциональные блоки, обеспечивающие обработку социопрагматической, речевой, языковой информации при продуцировании устного высказывания уже на раннем этапе онтогенеза. Выработанные представления значимы для уточнения понятия «речь» и процесса речепроизводства, организации генетических и нейрофизиологических исследований речи и языка, организации речевых практик формирования и развития коммуникативной культуры общества, для практики развития детей, имеющих нарушения в психическом и психосоциальном развитии, в процессе обучения иностранным языкам вне социокультурных условий естественной языковой средыru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.;2013 6 ( 10 );en
oral statement producingen
infancyen
statement structureen
speech form (speech genre)en
speech form imageen
speech intentionalityen
speech pragmatic semanticsen
languageen
communicative consciousnessen
functional structuresen
multidisciplinary researchen
производство устного высказыванияru_RU
детский возрастru_RU
структура высказыванияru_RU
форма речи (речевой жанр)ru_RU
образ формы речиru_RU
интенциональность речиru_RU
прагмасемантика речиru_RU
языкru_RU
коммуникативное сознаниеru_RU
функциональные структурыru_RU
мультидисциплинарное исследованиеru_RU
Functional Structures of Communicative Consciousness at Infancy: Sociopragmatic Speech and Language Information Processing, at the Oral Statement Producingen
Функциональные структуры коммуникативного сознания в детском возрасте: обработка социопрагматической, речевой и языковой информации при продуцировании устного высказыванияru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Malanchuk, Irina G.:Krasnoyarsk State Pedagogical University them. VP Astafeva 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia;E-mail: cora1@inbox.ruen
Маланчук, И.Г.:Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева Россия 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
1492-1506


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию