Organization of Competence-Developing Environment Among Schoolchildren with Intellectual Disabilities (by Examples of Formation of Socio-Emotional Literacy Skills)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9953Автор:
Verkhoturova, Natalia Yu.
Abdulkin, Viacheslav V.
Верхотурова, Н.Ю.
Абдулкин, В.В.
Дата:
2013-09Аннотация:
Emotional sphere of schoolchildren with intellectual disabilities, as well as their normally developing
peers, performs a number of the very important functions including ensuring the integrity of the
organism in surrounding reality, as well as the regulation of the behavior and activities in a social
environment. The points of emotional response, manifested in the absence of the adequacy, accuracy,
difficulties in understanding the differentiation and verbalization of emotional reactions, disparity of
the content of emotional reactions in strength and duration to external influences are characteristic
of schoolchildren with intellectual disabilities. That largely predetermines the difficulties of social
adaptation and integration of this group of schoolchildren in a modern society.
The existing originality of the emotional response of schoolchildren with intellectual disabilities are
caused not so much by organic factors in this child’s development as the lack of timely provided
special psychological assistance in correcting existing deficiencies, as well as purposeful formation
of their socio-emotional literacy skills manifested in the regulation and control skills and the skills of
management of their emotional behavior in a social environment. Эмоциональная сфера школьников с нарушением интеллектуального развития, так же как их
нормально развивающихся сверстников, выполняет ряд важнейших функций, среди которых
обеспечение целостности организма в окружающей действительности, а также регуляция
своего поведения и деятельности в социальном окружении. Свойственные учащимся с
нарушением интеллекта особенности эмоционального реагирования, выражающиеся
в отсутствии адекватности, точности, несоответствии содержания эмоциональных
реакций по силе и продолжительности внешним воздействиям, трудностях в понимании,
дифференцировании и вербализации эмоциональных реакций, во многом предопределяют
трудности социальной адаптации и интеграции данного контингента школьников в условиях
современного общества.
Имеющееся своеобразие эмоционального реагирования учащихся с нарушением
интеллектуального развития обусловлено не столько органическими факторами в развитии
такого ребёнка, сколько отсутствием своевременно реализуемой специальной психологической
помощи по коррекции имеющихся недостатков, а также целенаправленного формирования
у них социоэмоциональной грамотности, выражающейся в умениях регуляции, контроля и
управления своим эмоциональным поведением в социальном окружении.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Особенности подготовки менеджера социально-культурной деятельности в единстве технологического подхода и формирования высокого духовного и интеллектуального потенциала
Ноздренко, Е.А.; Nozdrenko, Yelena A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)Включение современной российской системы образования в процессы модернизации связаны с необходимостью преодоления различного рода социально-экономических изменений в образовании и подготовкой компетентных профильных ... -
Материалы второго экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства», проводимого в рамках проекта «Научно-методическое обеспечение подготовки кадров высшей квалификации для сферы культуры и искусства Красноярского края» (28.09.2010)
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-05)A series of expert seminars "Formation of the model of a new generation specialist for the field of culture and art" held within the framework of the project "Research and methodological support of the highly qualified ... -
Social and Psychological Aspects of Emotional Response in Childhood
Dmitriev, Alexey A.; Verkhoturova, Natalia Yu.; Дмитриев, А. А.; Верхотурова, Н. Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019)The article presents a theoretical analysis of socio-psychological aspects of emotional response development in childhood. It considers Russian and foreign authors’ scientific approaches to understanding of the emotional ... -
Emotional Dimension of the Epoch: an Interdisciplinary Perspective
Raevskaya, Marina M.; Раевская, М.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-01)The article deals with affective communication in the digital space and aims to highlight the potential of linguistic research of emotions in the context of many branches of knowledge. The center of interest are the so-called ... -
Studying and Evaluating Emotional and Personal Tendencis and Behavioural Patterns of Emotional Response of Primary School Pupils with Impaired Intellectual Development
Verkhoturova, Natalia Yu.; Bardetskaya, Yaroslavna V.; Верхотурова, Н. Ю.; Бардецкая, Я. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019)The article raises the insufficiently studied, yet the crucial problem of the need for timely study and evaluation of emotional and personal tendencies and behavioural patterns of emotional response of primary school pupils ...