Educational Environment of Young People as Part of Socio-cultural Environment of the Country and the Region
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9917Author:
Pavlov, Aleksandr P.
Павлов, А.П.
Date:
2013-08Abstract:
The topic of the present article is socio-cultural space as the sphere of human capital of young people
in modern Russia. The article studies the problem of efficiency of realization of the resources of the
youth human capital in the socio-cultural environment of the country. The main attention is paid to
educational resources, the role of education in socialization of young people.
The author proves that from the point of view of sociology, the concept of educational environment is
broader than that of teaching and pedagogical environment. The educational environment includes the
full range of conditions (physical, legal, psychological, value) which not only encourage young people
to study, but also shape them as an actors of the educational process in the country, the region.
In the author’s opinion, not only does socio-cultural space connect individuals in the space-time
continuum, it is also a kind of horizon of possibilities for realization by individuals of life potential.
The author offers his own interpretation of the phenomenon under study, paying particular attention to
the “diachronic” aspect of the analysis: the study of the life trajectories of young people in the sociocultural
environment of modern Russian society. For realization of the author’s approach implement a
number of concepts are used, that have practically not been studied in social science: “the models of
life”, “reputation and achievement-oriented capital of the youth”. Предмет предлагаемой статьи – социокультурное пространство как сфера реализации
человеческого капитала молодежи в современной России. В статье рассмотрена проблема
эффективности ресурсов реализации молодежного человеческого капитала в социокультурном
пространстве страны. Основное внимание при этом уделено образовательному ресурсу, роли
образования в социализации молодежи.
Автор обосновывает, что с точки зрения социологии понятие образовательной среды шире
понятия учебно-педагогической среды. Образовательная среда включает в себя весь комплекс
условий (материальных, правовых, психологических, ценностных), не только побуждающих
молодого человека учиться, но и формирующих его в качестве актора образовательного
процесса в стране, регионе.
Социокультурное пространство, по мнению автора, не только связывает индивидов в
пространственно-временном континууме, оно есть некий горизонт возможностей для
реализации индивидами своих жизненных сил.
Автор предлагает собственную трактовку изучаемого феномена, обращая особое внимание
«диахроническому» аспекту анализа: исследованию жизненных траекторий молодежи в
социокультурном пространстве современного российского общества. Для реализации авторского
подхода используется ряд понятий, которые в социологической науке практически не изучены:
«модели жизненного пути», «репутационный и достиженческий» капитал молодежи.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
О применении и развитии экономических инструментов регулирования охраны окружающей среды
Шевчук, А.В.; Shevchuk, Anatoly V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-12)В работе рассматриваются различные аспекты формирования и развития экономического механизма регулирования охраны окружающей среды, анализируются основные недостатки действующей системы экономического воздействия в этой ... -
Development of Bachelor`S Physical Culture Competences
Manzheley, Irina V.; Cherniakova, Svetlana N.; Манжелей, И.В.; Чернякова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The subject of the research is to find ways for improving physical education of students in accordance with the current challenges based on the competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure ... -
Вторичная языковая среда, или общественное поле
Еремина, Е.В.; Eremina, Ekaterina V.; Кононова, В.А.; Kononova, Valentina A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-04)The present-day key concept in language teaching known as learner-centeredness, and recent research in psycholinguistics and sociolinguistics treat language less as an abstract construct of structures and forms and more ... -
Digital Educational Environment, Health Protecting Aspects
Mukhametzyanov, Iskandar Sh.; Мухаметзянов, И. Ш. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-09)The priority project “Modern digital educational environment in the Russian Federation” focuses on widespread introduction of modern ICT into the educational system. At the same time, there is a notable imbalance between ... -
Mechanisms for Social Ties Formation in the Information Environment in Modern Domestic and Foreign Studies
Bereziuk, Svetlana V.; Koptseva, Natalia P.; Fil’ko, Antonina I.; Березюк, С.В.; Копцева, Н.П.; Филько, А.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-05)This article discusses the features of the emergence and strengthening of social ties in the studies of Russian scientists and their foreign colleagues. The main emphasis is made on the research studying these processes ...