Философская антропология и проблема целостности государства
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9717Author:
Klachkov, Pavel V.
Клачков, П.В.
Date:
2013-04Abstract:
Full development of the problem of Entirety of the State and variability of its parts requires synthesis of knowledge obtained from philosophy, philosophical anthropology, cultural studies, political science, theory of state and law, sociology, psychology and other sciences. This comprehensive study is only possible within the framework of philosophical anthropology. The category of “entirety” has got significant development in the works of some thinkers (especially Russian) reflecting a combination, a degree of coherence of unity and diversity, integration and autonomy of the components that provide self-preservation and progressive development of social and cultural systems (including states). The entirety of the state is associated with both rational (the division and cooperation of citizens’ labour, the need to ensure life safety and activity), as well as with cultural, symbolic and even playful factors. Полноценная разработка проблемы единства государства и многообразия его частей требует синтеза знаний, полученных философией, философской антропологией, культурологией, политологией, теорией государства и права, социологией, психологией и иными науками. Такое комплексное исследование возможно лишь в рамках философской антропологии. Категория «целостность», получившая глубокую разработку в трудах ряда мыслителей (в особенности отечественных), отражает сочетание, степень согласованности единства и многообразия, интеграции и автономии составных частей, обусловливающее самосохранение и прогрессивное развитие социокультурных систем (в том числе и государств). Целостность государства обусловлена как рациональными (разделение и кооперации труда граждан, необходимость обеспечения безопасности жизни и деятельности), так и культурными, символическими и даже игровыми факторами.