Оппозиция мужских персонажей романа Б. Пастернака «Доктор Живаго»: красота или свобода
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9714Author:
Bryukhanova, Yulia M.
Брюханова, Ю.М.
Date:
2013-04Abstract:
Beauty for Boris Pasternak is linked to nature images, female images, and art aspects. In Pasternak’s works all these concepts are made closer on the basis of perception of vitality, life energy – a starting point in every system of poet’s art and philosophy worlds. However, we find it important to consider the way the theme of beauty is interpreted in the system of male images as the given analysis allows us to create a whole perception of philosophy and poetic category of beauty appearing in images and artistic context of Pasternak’s works. The beauty concept in Pasternak’s view is deprived of monosemanticity, it can be reached through correlation of antinomic qualities and features. Internal antinomies are expressed in a formal structure of works, in particular, in the novel “Doctor Zhivago”. In this novel immanent characteristics of the beauty concept are explicitly expressed in a system of male characters, thus, being one of criteria of opposition: Yuri Zhivago, Yevgraf – Komarovsky, Antipov-Strel’nikov. It is the antinomy of “performed” and “performing” beauty. According to the concept of “beauty” in Pasternak’s creative work the source of beauty is life. But not in every case the beauty itself can be the source of life – and it is the major specific feature of Pasternak’s notions about the beautiful. The extend of life forces survival in the world gives a rise to opposition of “performed” and “performing” beauty. The “performed” beauty is life energy presented in a form but stopped in its creative development, while the “performing” beauty is life energy initiating a creative potential. Красота в эстетической концепции Пастернака связана прежде всего с образами природы, женскими образами, с творческим аспектом. Все эти образы у Пастернака сближаются на основе восприятия витальности, жизненной энергии – точками отсчета всех систем художественно-философского мира поэта. Однако мы считаем важным рассмотреть, как преломляется тема красоты в системе мужских художественных образов, поскольку данный анализ позволит воссоздать целостное представление о философско-поэтической категории красоты, проявляющейся в образно-художественном контексте произведений Б. Пастернака. Категория красоты в понимании Пастернака лишена однозначности, она постигается путем сопоставления антиномичных свойств и качеств. Внутренние антиномии проявляются в формальной структуре произведений, в частности в романе «Доктор Живаго». Здесь имманентные характеристики понятия красоты находят эксплицитное выражение в системе мужских персонажей романа и, тем самым, становятся одним из критериев оппозиции «совершаемой» и «совершённой» красоты: Юрий Живаго, Евграф – Комаровский, Антипов Стрельников. Исходя из понятия красоты в творчестве Б. Пастернака, мы пришли к выводу, что источником красоты является жизнь, но не всегда красота может стать сама источником жизни – и в этом заключается принципиальное отличие представлений Пастернака о прекрасном. Степень проявленности жизненной силы в мире рождает оппозицию «совершённой» и «совершаемой» красоты. «Совершённая» красота – воплощенная в форме энергия жизни, прекратившая свое творческое развитие, в то время как красота «совершаемая» – это энергия жизни, инициирующая творческий потенциал.