The “Gift” Concept in the Individual Consciousness of the Chinese and Russians
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/68778Author:
Vasil’eva, Anna A.
Chibisova, Olga V.
Васильева, А.А.
Чибисова, О.В.
Date:
2017-12Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (12)Abstract:
The article is in the context of sociolinguistic and linguocultural researches related to theoretical and empirical issues of comprehensive study of concepts. It stands in the gap of such researches as it examines the “gift” concept which is not reflected in the currently existing works. The gift is a very important part of social interaction both in business and everyday life. The deepening cooperation between Russia and China put forward the study of the Russian and Chinese mentality and culture that have practical importance for many professionals, involved in the orbit of Russian-Chinese cooperation. This article offers a comparative analysis of the Russian and Chinese associations related to the “gift” concept, which reveals the universal and the national in their semantics. The knowledge of these features will enable communicants to overcome the barriers of misunderstanding Данная статья основана на социолингвистических и культурологических исследованиях теоретических и практических вопросов изучения концептов. Актуальность данного исследования
подтверждается недостаточным отражением концепта «подарок» в существующих научных трудах. Подарок является очень важной составляющей социального взаимодействия как
в бизнесе, так и в быту. На фоне активно развивающихся международных отношений Китая
и России изучение русского и китайского национальных характеров и культур имеет практическое значение для специалистов, осуществляющих международные связи Китая и России.
Данная статья представляет собой сравнительный анализ ассоциаций русских и китайцев
к концепту «подарок», что и позволяет выявить национально-специфические и культурно-универсальные черты в их семантике. Знание данных особенностей поможет коммуникантам
преодолеть барьер взаимного непонимания