Проблемы мотивация учения. Возрастной аспект
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3121Author:
Поливанова, К.Н.
Polivanova, Katerina N.
Date:
2012-12Abstract:
The paper discusses the problems of learning motivation of schoolchildren. It is shown that the basis of
motivation is the logic of the age development. Based on the periodization of the mental development
of D.B. Elkonin two types of age were identified and the features of motivation were demonstrated.
It is shown that at the younger and older school age the learning motivation is related to the distinction
between a natural and artificial action. We describe the specifics of the formation of the artificial
action (assignment of the action sample).
The motivation of teenagers (in middle school) is related to the awareness of themselves as subjects
of the action. В статье обсуждаются проблемы мотивации учения школьников. Показано, что основой
мотивации является логика возрастного развития. На основании периодизации психического
развития Д.Б. Эльконина выделены два типа возрастов и продемонстрированы особенности
мотивации. Показано, что в младшем и старшем школьных возрастах мотивация учения
связана с различением естественного и искусственного действия. Описана специфика
формирования искусственного действия (присвоения образца действия). В подростковом
возрасте (в основной школе) мотивация связана с осознанием себя субъектом действия.