Оздоровительная модель физического воспитания студентов 1 курсов нефизкультурных специальностей с использованием нордической ходьбы
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3021Автор:
Мезенцева, Н.В.
Mezentseva, Natalia V
Шубин, Д.А.
Shubin, Dmitry A.
Дата:
2012-08Аннотация:
According to modern views, the educational process, on the one hand, correlates with its socially
significant content, on the other hand it is stipulated by the students experience as a subject of the
educational process and native bearer of own culture. In recent years, people are increasingly talking
about physical education not only as a social phenomenon, but also as a stable personal quality.
Therefore, education at the university is focused on the formation of the student as a subject of own
physical education. Physical education, being one of the faces of the general human culture, in many
respects determines the behavior of the individual in school, at work, at home, during communication,
and also contributes to the solution of social and economic, educational and health problems
(Baronenko, 2009; Barchukov, 2007; Buslakov, 2004).
Modern scientific literature is full of data showing the significant role of physical education in the
improvement of human health and the development of healthy lifestyle. However, there are almost no
data describing the actual implementation of the curriculum of physical education at the university
and its real contribution to the dynamics of the level of physical development and health of students, in
the formation of motivational and value aspect of personal students physical education at the various
stages of training. The dynamics of the formation of students physical education during the process
of their development of this type of culture through the discipline Physical education is still not
revealed (Egorychev, 2006).
Students attitude toward physical education and sport is one of the most urgent social and educational
problems. Physical education plays a significant role in the professional activity of the bachelor student
and specialist, because their work is usually connected with a significant strain of attention, vision,
intense intellectual activity and low mobility (Gendin, 2004).
Self-cognition is the necessary prerequisite for the specialist activity in contemporary influences of
the environment. Formation of the physical education of the future specialist is impossible without the
ability to rationally correct own state by means of physical training and motor activity. Theoretical and
methodological and practical sections of the curriculum of the discipline Physical education are the
most difficult for implementation in the educational process, so it is extremely important to obtain the
data that is not currently presented about how the actual study of the discipline Physical education
influences on the actual formation of the personal students physical education in order to identify ways
to improve the educational process as a whole (Ilyinich, 2005; Kobyakov, 2004). Согласно современным представлениям образовательный процесс, с одной стороны,
соотносится со своим социально значимым содержанием, с другой - обусловлен опытом
студента как субъекта образовательного процесса и носителя собственной культуры. В
последние годы все чаще говорят о физической культуре не только как о социальном феномене,
но и как об устойчивом качестве личности. Поэтому образование в вузе ориентировано на
формирование студента как субъекта собственной физической культуры. Физическая
культура, будучи одной из граней общей культуры человека, во многом определяет поведение
личности в учебе, на производстве, в быту, общении, способствует решению социально -
экономических, воспитательных и оздоровительных задач (Бароненко, 2009; Барчуков, 2007;
Буслаков и др., 2004). Современная научная литература полна данными, показывающими
значимую роль физической культуры в оздоровлении организма человека и в становлении
здорового образа жизни. Вместе с тем фактически отсутствуют данные, характеризующие
реальное выполнение учебной программы по физической культуре в вузе и ее реальный в динамику уровня физического развития и здоровья студентов, в формирование мотивационно-
ценностного аспекта личностной физической культуры студента на различных этапах
обучения. До сих пор не раскрыта динамика становления физической культуры студентов в
процессе освоения ими данного вида культуры через учебную дисциплину «физическая культура»
(Егорычев и др., 2006). Отношение студентов к физической культуре и спорту - одна из
актуальных социально-педагогических проблем. Физическая культура играет значительную роль
в профессиональной деятельности бакалавра и специалиста, так как их работа, как правило,
связана со значительным напряжением внимания, зрения, интенсивной интеллектуальной
деятельностью и малой подвижностью (Гендини др., 2004). Познание себя самого является
необходимым условием обеспечения жизнедеятельности специалиста в условиях современных
воздействий внешней среды. Формирование физической культуры личности будущего
специалиста при этом немыслимо без умения рационально корректировать свое состояние
средствами физической культуры и двигательной деятельности. Теоретический и методико-
практический разделы учебной программы дисциплины «физическая культура» являются
наиболее сложными для реализации в образовательном процессе, поэтому чрезвычайно
актуально получение отсутствующих в настоящее время данных о том, как отражается
реальное изучение дисциплины «физическая культура» на фактическом формировании личной
физической культуры студентов, с тем чтобы наметить пути совершенствования учебного
процесса в целом (Ильинич, 2005; Кобяков, 2004).клад в
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Assessment of Female Students Physical Fitness in the Context of the Educational Process at Higher Education Institution in the Pre-Pandemic and Pandemic Periods
Surikova, Nadezhda V.; Nikolaev, Evgeniy A.; Konovalov, Aleksandr S.; Gomboev, Bulat B.; Kachaeva, Iuliia V.; Сурикова, Н. В.; Николаев, Е.А.; Коновалов, А. С.; Гомбоев, Б. Б.; Качаева, Ю. В. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-02)A comparative study was conducted with an assessment of the effectiveness of the organization of physical training of female students of Siberian Federal University in the pre-pandemic and pandemic periods. The results ... -
Development of Bachelor`S Physical Culture Competences
Manzheley, Irina V.; Cherniakova, Svetlana N.; Манжелей, И.В.; Чернякова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The subject of the research is to find ways for improving physical education of students in accordance with the current challenges based on the competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure ... -
Дозирование физической нагрузки в туристском походе с учетом показателей работоспособности
Похабов, Д.Д.; Pokhabov, Dmitry D.; Соболев, С.В.; Sobolev, Stanislav V.; Савчук, А.Н.; Savtchuk, Aleksandr N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-09)A hiking tour is one of the most popular forms of sports and fitness activity and mass physical culture. Its general objective is relaxation from professional and everyday stresses, and restoring to working condition. A ... -
Theoretical Aspects of the Concept of Forming a Future Engineer’s Professional and Applied Physical Culture in a Technical University
Martirosova, Tatiana A.; Poboranchuk, Tatiana N.; Melnichuk, Artem A.; Gorbachev, Aleksei S.; Мартиросова, Т. А.; Поборончук, Т. Н.; Мельничук, А. А.; Горбачев, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-02)Theoretical aspects of the formation of a future engineer’s professional and applied physical culture in a technical university are based on the fact that professional and applied physical training should be focused on the ... -
Особенности распределения студентов по специализациям дисциплины "прикладная физическая культура" на примере сибирского федерального университета =Students' Distribution by Specializations in the Course of Applied Physical Education at Siberian Federal University
Гомбоев, Б. Б.; Сурикова, Н. В.; Вышедко, А. М. (2019-08)Рассмотрены спортивно-видовые предпочтения студентов первого курса Сибирского федерального университета. Сделана попытка анализа взаимосвязи двигательного опыта, приобретенного в период обучения в школе, с выбором спортивной ...