Этический фактор как функция стимулирования социальной компетентности в процессе обучения
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2837Author:
Майкова, В.П.
Maykova, Valentina P.
Date:
2012-04Abstract:
The paper deals with the problem of socialization of students through verbal communication in
language and literature classes. It focuses on the ethical aspect of communication in the process
of interaction between the student and the teacher, that is regarded as a teaching technique. Using
analytical observations, the author shows that the ethical message in pedagogical communication
can achieve maximum isomorphism of emphatic and altruistic meanings and thus directly affect the
development of social competence of students, and the suppression of peer violence in elementary
schools. Realization of these hypotheses assumes proper methodical weft of a class, a high degree of
communication competence of teachers, motivation for students work, Socratic principle of proving
ethical axioms by arguments, and contemporary contextualization of verbal culture teaching. Статья посвящена проблеме социализации учащихся через устное общение. В центре
внимания этический аспект коммуникации в процессе общения студента и преподавателя,
использованного как прием учебной деятельности. Роль преподавателя в этих условиях имеет
решающее значение не только в направлении деятельности образования, но и в направлении
моделирования мировоззрения учащихся. В этом смысле очень важно предупредить, что дети
имеют врожденный «детектор лжи», то есть в естественном смысле они могут судить об
искренности. Воспитательная роль учителя на основе пустых историй не будет приносить
свои плоды. Преподаватель должен по-настоящему жить в гармонии с этической стороной
посылаемых им сообщений через свое собственное поведение, чтобы обосновать такие
сообщения.