Качественный педагогико-биомеханический анализ технических ошибок при обучении спортсменов сложным техническим действиям
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2571Автор:
Сучилин, Н.Г.
Suchilin, Nikolay G.
Шевчук, Ю.В.
Shevchuk, Yulia V.
Дата:
2011-11Аннотация:
In sports the exercise is regarded as a system of movements (Donskoy, 1966; Ratov, 1966; Diachkov,
1974). The notion of system, incorporating anti-elementaristic or holistic intention, is an
interdisciplinary isomorphism and is widely used in all branches of science. It has an integral function
that allows one to extrapolate the results and apply them wider.
Since the second half of the 20th century the systems approach has become an effective means to
represent and explore complex objects. The systems approach is aimed at detection of both the elements
and the diversity of their internal and external links (Bertalanffy, 1973; Blauberg, 1973; Kopnin, 1973;
Rapoport, 1973; Sadovsky, 1973; Markaryan, 1980; Yudin, 1980).
The systems approach and the general systems theory have become the methodological foundation for
development of systems analysis. Appeared in the 1960s, the systems analysis is considered an art and
a science by many (Yudin, 1980).
A distinguished contribution to elaboration of systems approach has been made by Pyotr K. Anokhin.
Developing the notion of target reflex, introduced by Ivan P. Pavlov, Pyotr K. Anokhin articulated
an idea of functional system. According to this theory the target is the acceptor of activity, but it is a
useful result of an activity that is an actual system-forming factor that transforms chaotic multitude of
components into a functional system (Anokhin, 1980). Статья посвящена разработке и обоснованию методики диагностики технических
ошибок спортсменов. Дано определение понятия техническая ошибка. Разработаны и
минимизированы основные вербальные операторы, удобные для использования в тренерской
практике. Разработаны критерии дифференцировок различий между техническими ошибками
и допустимыми индивидуальными отклонениями от технического эталона. Разаработанная
методика проиллюстрирована на примере анализа техники исполнения сложнейшего соскока
с перекладины, исполненного высококвалифицированным гимнастом с грубой технической
ошибкой, выявлено первое отклоение в цепи ошибок.