Феномен «другой» в качестве социообразующего фактора Красноярского края (На материале ассоциативного эксперимента по методике А. И. Назарова)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2567Author:
Федина, Е.В.
Fedina, Ekaterina V.
Date:
2011-11Abstract:
The fact that Krasnoyarsk region is not only an interethnic entity, but also a territory advantegous
for international economic relations, motivates active migration of the representatives of other
ethnic communities and nations to the region. So, it is necessary to find out the conditions that form
socially relevant stereotypes in the mind of the young generation as it is the base of the development
of the region and the future modelling of its development scenario in the framework of polyethnic
environment. The present research presents a thesis on the possible applicability of the phenomenon
of the other as a universal identity factor. It analyses the process of forming a sustainable socially
relevant stereotype apparatus that determines the whole group behaviour pattern that exists in
the cultural space. The main method of the application culture studies research is the association
experiment that is a means of identifying the peculiarities of the relationship between a person and
the environment, and the peculiarities of communicative behaviour, mental characteristics of a social
group, the universal characteristics of an ethnos language worldview in particular. The objective of
the associative experiment is to research the interaction of the social group with other subjects on the
basis of a traditional model of environment perception. Красноярский край является не только межэтническим конгломератом, но и территорией
благоприятной, для международных экономических отношений, что обуславливает активный
процесс миграции на данную территорию представителей иных этнических общностей
и наций. Необходимо выявить качественные условия формирования социально значимых
стереотипов у представителей молодого поколения как основы развития края в будущем с
последующим моделированием сценария в полиэтническом пространстве. Отражен тезис о возможной специфике феномена «другой» в качестве универсального фактора идентичности.
Анализируется процесс формирования устойчивого социально значимого стереотипного
аппарата мнений, которые определяют целостную модель поведения группы в культурном
пространстве. Основным методом прикладного культурологического исследования выбран
ассоциативный эксперимент, позволяющий выделить специфику отношений человека с
окружающим миром, в частности, особенности коммуникативного поведения, ментальных
характеристик социальной группы, ряд универсальных признаков языковой картины мира
этноса. Ассоциативный эксперимент направлен на исследование взаимодействия социальной
группы с иными субъектами на основе принятой модели восприятия социокультурной среды.