Психолого-педагогические аспекты управления
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2489Author:
Мезенцева, Н.В.
Mezentseva, Natalya V.
Стручков, В.И.
Struchkov, Vladimir I.
Авдеев, А.А.
Avdeev, Alexey A.
Санникова, Н.А.
Sannikova, Natalia A.
Date:
2011-09Abstract:
One of the central figures in sports activity is a coach whose personality, sports and life principles,
philosophy, professional pedagogical skills and high qualification in the field of organization and
management guarantee the successful achievement of common tasks of humanistic pedagogy -
Education - Upbringing - Development as well as the achievement of high sports results. Study
of pedagogical and psychological aspects of sports coach activity is particularly relevant taking into
account its basic peculiarities associated with the specificity of sports in general and a selected activity
in particular, as well as with a wide range of separate directions of work, roles and responsibilities
of a coach, for example as a teacher, a psychologist and a sociologist, a manager, a friend and a
sportsmans assistant (Markov, 2001).
The challenging problem of the coach activity is his pedagogical skills of the training process, knowledge
of the modern, scientifically based and specialized teaching methods, as well as the principles of their
effective implementation and programmed education (Rodionov, 1990).
A competition component, an ability to achieve sports results that are a system-forming factor for the
activity of a coach, individual players and a team in general have a particular relevance in the coach
sports activity. Primarily, the coachs playing, strategic and tactical thinking have a great importance,
as well as his ability to plan the process of training players and teams to compete, reconnaissance and
operational analysis of the current competition information, flexibility and insistence in implementing
the game plan, significant communicative skills, the ability to inspire players, to give them faith in
victory and make it happen in practice (Markov, 2001).
Considering a sports training and a competition process as a key way to improve techniques and
tactics of volleyball players, as well as the form of organization of improving physical qualities
of sportsmen, it is important to the coach to have a well-developed management methodology
that will help to avoid the spontaneity and randomness in actions, low quality and poor work
results. Одной из центральных фигур в спортивной деятельности является тренер, от личности
которого, его жизненных и спортивных принципов и философии, профессионального
педагогического мастерства, высокой квалификации в области организации и управления
во многом зависит успешное решение как общих задач гуманистической педагогики -
"обучение - воспитание - развитие", так и достижение высоких спортивных результатов.
Исследование педагогических и психологических аспектов деятельности спортивного тренера
является особенно актуальным, учитывая принципиальные ее особенности, сопряженные
как со спецификой спорта вообще и выбранного вида в частности, так и с чрезвычайно
разносторонним спектром отдельных разделов работы, ролей и обязанностей тренера -
педагога, психолога и социолога, руководителя, друга и помощника спортсмена. Актуальной
проблемой деятельности тренера является его педагогическое мастерство ведения
учебно-тренировочного процесса, вооруженность современными, научно обоснованными
специализированными методиками обучения и совершенствования, принципами их
эффективной реализации и программированного обучения. Особую актуальность в спортивной
деятельности тренера имеет ее соревновательная составляющая, его умение добиваться
спортивного результата, который в целом выступает системообразующим фактором всей
деятельности тренера, отдельных игроков и команды в целом. Огромное значение при этом
играет, прежде всего, игровое, стратегическое и тактическое мышление тренера, его умение
планировать подготовку игроков и команды к соревнованию, ведение разведки и оперативный
анализ текущей соревновательной информации, гибкость мышления и упорство в реализации
игрового плана, высокое коммуникативное мастерство, способность воодушевить игроков,
вдохнуть в них веру в победу и практически ее добиться.Рассматривая спортивную тренировку
и соревновательный процесс как основной способ совершенствования техники и тактики
волейболисток, а также как форму организации совершенствования физических качеств
спортсменов, тренеру важно иметь хорошо разработанную методику управления, которая
поможет ему избежать стихийности и случайности в действиях, низкого качества и плохих
результатов работы.