Digital Humanities in the Conservation of Cultural Heritage
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20423Author:
Lapteva, Marina A.
Gordeeva, Eugenia A.
Laptev, Alexei A.
Лаптева, М.А.
Гордеева, Е.А.
Лаптев, А.А
Date:
2016-07Abstract:
The use of digital technologies in science has contributed greatly to the creation of new scientific directions and research aspects. The paper discusses tools, aims, methods and administrative instruments used in Digital Humanities for national and international projects. The authors also consider the projects of building DH centers and applying digital tools to research in philosophy, education, history, linguistics, and musical studies. The authors discuss the impact of DH in cultural heritage using several national and international projects as case studies Использование цифровых технологий в научных исследованиях поспособствовало формированию новых научных направления и исследований. Статья посвящена вопросам использования технологий цифровых гуманитарных наук и организационного оформления DH-проектов в мировом и отечественном профессиональном сообществе. Авторы раскрывают задачи, формы и виды деятельности общества в области Digital Humanities. Особое внимание обращается на практическую базу проектов по функционированию организаций подобного профиля. Также рассматривается проблема применения информационных технологий в таких гуманитарных науках, как философия, педагогика, история, лингвистика и музыкальное искусство. На основе анализа мировых и отечественных проектов, результативности их практической деятель-ности, а также характера взаимодействия между организациями определяется степень участия Digital Humanities и перспективы развития в деле сохранения культурного наследия
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Проекты цифровой философии в контексте развития Digital Humanities
Груздев, А. А.; Самарин, А. С.; Илларионов, Г. А.; Gruzdev, Andrei A.; Samarin, Andrei S.; Illarionov, Grigorii A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-07)Цель исследования – посредством сравнительного анализа определить основные формы существования цифровой философии как части Digital Humanities. Гипотезой выступает ризоматическая структура цифровой философии, не ... -
Information Environment of Digital Humanities: Analysis of Information Interactions
Mozhaeva, Galina V.; Mozhaeva Renha, Polina N.; Zakharova, Ulyana S.; Можаева, Г.В.; Можаева Ренья, П.Н.; Захарова, У.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-07)The article presents the results of research of the information environment of Digital Humanities (hereinafter – DH) based on the identification of DH structures, directions of their activities and the analysis of the ... -
Система культуры Красноярского края: основные субъекты и культурные ценности
Копцева, Н.П.; Koptzeva, Natalia P.; Бахова, Н.А.; Bachova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-06)Статья посвящена исследованию системы культуры Красноярского края, адекватному современной социальной реальности, с целью создания эффективной модели управления человеческим капиталом, дающей возможность формировать ... -
A Decade in Digital Humanities
Terras, Melissa; Террас, Мелисса (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-07)The paper reviews the meaning and development of digital humanities giving the ex-amples of work published in various DH areas. The paper discusses what using these technologies means for the humanities, giving recommendations ... -
Formation of Digital Competences of University Library Users
Baryshev, Ruslan A.; Kasyanchuk, Elena N.; Tsvetochkina, Irina A.; Babina, Olga I.; Барышев, Р. А.; Касянчук, Е. Н.; Цветочкина, И. А.; Бабина, О. И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)The paper presents various approaches to defining the concepts of ‘information competencies’ and ‘digital competencies’. The point of view of scientists on the essence, structure and ways of developing digital competencies ...