Myth and Education in the Development of Human Existence: Existential, Cultural and Social Space
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20334Author:
Savelova, Evgeniya V.
Савелова, Е.В.
Date:
2016-06Abstract:
In this paper, the author presents the results of the study of myth and education as universal phenomena
of human life and culture. The author refers to a number of fundamental methodological approaches
that together can justify certain regularities of functioning of myth and education in the development
of the human’s being and his formogenesis. The article reveals the existential basis of manifestations
of myth and education in the co-existential space of the human existence. The author investigated the
origins and genesis of cultural being of myth and education and their meaning-making role. The article
also determines specificity of semiotic representation of myth and education in the universe of cultural
meanings. It analyzes the characteristics of structural-functional, dynamic and communicative aspects
of the interaction of myth and education in the cultural space. It justifies the participation of myth and
education in the social and communicative processes and modern educational practice В настоящей статье автор представляет результаты исследования мифа и образования как
универсальных феноменов человеческого бытия и культуры. Автор обращается к ряду фун-
даментальных методологических подходов, совокупность которых позволяет обосновать
определенные закономерности функционирования мифа и образования в становлении челове-
ческого бытия и его формогенеза. Выявлена экзистенциальная основа проявлений мифа и об-
разования в со-бытийном пространстве человеческого бытия. Исследованы истоки и генезис
культурного бытия мифа и образования и их смыслообразующая роль. Определена специфика
семиотической репрезентации мифа и образования в универсуме культурных смыслов. Про-
анализированы характерные черты структурно-функционального, динамического и комму-
никативного аспектов взаимодействия мифа и образования в пространстве культуры. Обо-
сновано участие мифа и образования в социально-коммуникативных процессах и современной
образовательной практике