The Mind-Body Problem: View Outside of the Subject-Object Opposition
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19908Автор:
Konstantinov, Dmitrii V.
Константинов, Д.В.
Дата:
2015-11Аннотация:
The solution of the mind-body problem as the problem of interrelation and interconditionality of
mental and physiological faces contradictions when one proceeds from the classical subject-object
opposition. Accepting the subject-object opposition only as the convenient way for a scientist to
speak about the phenomena of this world (the way that shouldn’t be equal to the world itself), it is
already senseless to look for the reason of a mental event neither in biology nor in sociality. The
subject-object opposition itself is possible, because the event of proportionality of human being
and world have happened. In this event the human being and the world are defined by a finite way
and until it neither the human being, nor the world can’t be defined. The human physiology (as
well as a sociality which is sometimes unfairly identified with spirituality) can be considered as a
marker of such definiteness, it is minimum of the being of consciousness. However in addition to this
minimum there is also another aspect. Indeed, in every act of perception two events are realized
simultaneously (not in a sequence): perception of a certain seeming (what is possible if human
being and world are already defined, i.e. the act of proportionality of human being and world have
happened) and a certain content. The content is always related to a certain idea. Ideas, in its turn,
can be subdivided into two classes. To the first we will attribute the ideas which are the result of
generalization of preceding experience and which give an opportunity to speak in an ordered way
about the phenomena of the surrounding world. But there are also ideas of another sort – those
that give an opportunity to the human being to newly re-create himself each time in the complete
and ordered state. These ideas organize human life as human one, they are initiated by culture, but
they are not a result of generalization. Such are a conscience, good, moral, love and the similar
phenomena for which there are no external reasons – here the basis of a phenomenon coincide with
the phenomenon itself.
So, human physiology (including work of human brain) is the only side which characterizes the minimum
of life of consciousness, it is the marker of human being and world are defined now. We are always after
this definiteness (or, more precisely, inside it) when we perceive events of the world, and one shouldn’t
search the conditions of any event of life of consciousness (the point of interests of ontology) neither
in biology nor in sociality. Every conscious act is complete and self-sufficient, and the consciousness
basis (being actually the basis of human being) can be found only in consciousness Решение проблемы психофизиологического дуализма как проблемы взаимосвязи и
взаимообусловленности ментального и физиологического приводит к противоречиям, если
исходить из классического субъект-объектного противопоставления. Если же принять, что
субъект-объектная оппозиция – это просто удобный для учёного способ говорения об явлениях
этого мира, который не надо отождествлять с миром, то причину ментального события
уже бессмысленно искать в физиологическом или социальном. Сама субъектно-объектная
оппозиция возможна тогда, когда уже произошло событие соразмерности человека и мира –
событие, в котором человек и мир определяются конечным образом и до которого ни человек,
ни мир не могут быть определены. Маркером такой определённости со стороны человека и
является его физиология (как и социальность, которую порой неоправданно отождествляют
с духовностью), это минимум бытия сознания. Однако помимо этого минимума есть и
другая сторона. Действительно, в каждом акте восприятия реализовано одномоментно (не в
последовательности) два события: восприятие некой явленности (что возможно, если человек
и мир уже определены, т. е. произошёл акт соразмерности человека и мира) и какого-то
содержания. Содержание всегда связано с определённой идеей. Идеи, в свою очередь, можно
подразделить на два класса. К первому мы относим то, что является результатом обобщения
предшествующего опыта и даёт возможность упорядоченным образом говорить о явлениях
окружающего мира. В свою очередь, ко второй группе можно отнести те идеи, которые
дают возможность человеку каждый раз заново воссоздавать в целостном и упорядоченном
виде самого себя. Эти идеи организуют человеческую жизнь в качестве человеческой,
они инициируются культурой, но они – не результат обобщения. Таковы совесть, добро,
нравственность, любовь и тому подобные феномены, для которых нет внешних причин – здесь
условия вещи совпадают с самой вещью. Итак, биологическое в человеке (в том числе работа его мозга) – это лишь та сторона,
которая характеризует минимум бытия сознания, это маркер того, что человек и мир
теперь определены. Мы, воспринимая события мира, всегда находимся уже после этой
определённости (или, точнее сказать, в ней), и причины любого события жизни сознания
(сфера интересов онтологии) следует искать уже отнюдь не в биологии или социальности.
Каждый сознательный акт целостен и самодостаточен, и основания сознания (являющиеся
фактически основаниями человека) можно найти только в самом сознании