Показать сокращенную информацию

Konstantinov, Dmitrii V.en
Константинов, Д.В.ru_RU
2015-12-03T05:53:46Z
2015-12-03T05:53:46Z
2015-11
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19908
The solution of the mind-body problem as the problem of interrelation and interconditionality of mental and physiological faces contradictions when one proceeds from the classical subject-object opposition. Accepting the subject-object opposition only as the convenient way for a scientist to speak about the phenomena of this world (the way that shouldn’t be equal to the world itself), it is already senseless to look for the reason of a mental event neither in biology nor in sociality. The subject-object opposition itself is possible, because the event of proportionality of human being and world have happened. In this event the human being and the world are defined by a finite way and until it neither the human being, nor the world can’t be defined. The human physiology (as well as a sociality which is sometimes unfairly identified with spirituality) can be considered as a marker of such definiteness, it is minimum of the being of consciousness. However in addition to this minimum there is also another aspect. Indeed, in every act of perception two events are realized simultaneously (not in a sequence): perception of a certain seeming (what is possible if human being and world are already defined, i.e. the act of proportionality of human being and world have happened) and a certain content. The content is always related to a certain idea. Ideas, in its turn, can be subdivided into two classes. To the first we will attribute the ideas which are the result of generalization of preceding experience and which give an opportunity to speak in an ordered way about the phenomena of the surrounding world. But there are also ideas of another sort – those that give an opportunity to the human being to newly re-create himself each time in the complete and ordered state. These ideas organize human life as human one, they are initiated by culture, but they are not a result of generalization. Such are a conscience, good, moral, love and the similar phenomena for which there are no external reasons – here the basis of a phenomenon coincide with the phenomenon itself. So, human physiology (including work of human brain) is the only side which characterizes the minimum of life of consciousness, it is the marker of human being and world are defined now. We are always after this definiteness (or, more precisely, inside it) when we perceive events of the world, and one shouldn’t search the conditions of any event of life of consciousness (the point of interests of ontology) neither in biology nor in sociality. Every conscious act is complete and self-sufficient, and the consciousness basis (being actually the basis of human being) can be found only in consciousnessen
Решение проблемы психофизиологического дуализма как проблемы взаимосвязи и взаимообусловленности ментального и физиологического приводит к противоречиям, если исходить из классического субъект-объектного противопоставления. Если же принять, что субъект-объектная оппозиция – это просто удобный для учёного способ говорения об явлениях этого мира, который не надо отождествлять с миром, то причину ментального события уже бессмысленно искать в физиологическом или социальном. Сама субъектно-объектная оппозиция возможна тогда, когда уже произошло событие соразмерности человека и мира – событие, в котором человек и мир определяются конечным образом и до которого ни человек, ни мир не могут быть определены. Маркером такой определённости со стороны человека и является его физиология (как и социальность, которую порой неоправданно отождествляют с духовностью), это минимум бытия сознания. Однако помимо этого минимума есть и другая сторона. Действительно, в каждом акте восприятия реализовано одномоментно (не в последовательности) два события: восприятие некой явленности (что возможно, если человек и мир уже определены, т. е. произошёл акт соразмерности человека и мира) и какого-то содержания. Содержание всегда связано с определённой идеей. Идеи, в свою очередь, можно подразделить на два класса. К первому мы относим то, что является результатом обобщения предшествующего опыта и даёт возможность упорядоченным образом говорить о явлениях окружающего мира. В свою очередь, ко второй группе можно отнести те идеи, которые дают возможность человеку каждый раз заново воссоздавать в целостном и упорядоченном виде самого себя. Эти идеи организуют человеческую жизнь в качестве человеческой, они инициируются культурой, но они – не результат обобщения. Таковы совесть, добро, нравственность, любовь и тому подобные феномены, для которых нет внешних причин – здесь условия вещи совпадают с самой вещью. Итак, биологическое в человеке (в том числе работа его мозга) – это лишь та сторона, которая характеризует минимум бытия сознания, это маркер того, что человек и мир теперь определены. Мы, воспринимая события мира, всегда находимся уже после этой определённости (или, точнее сказать, в ней), и причины любого события жизни сознания (сфера интересов онтологии) следует искать уже отнюдь не в биологии или социальности. Каждый сознательный акт целостен и самодостаточен, и основания сознания (являющиеся фактически основаниями человека) можно найти только в самом сознанииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (11)en
mind-body problemen
subject-object oppositionen
being of consciousnessen
проблема психофизиологического дуализмаru_RU
субъектно-объектная оппозицияru_RU
бытие сознанияru_RU
The Mind-Body Problem: View Outside of the Subject-Object Oppositionen
Проблема психофизиологического дуализма: взгляд вне субъектно-объектной оппозицииru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Konstantinov, Dmitrii V.:Siberian State University of Physical Culture and Sports 244 Maslennikov Str., Omsk, 644009, Russia; E-mail: konstantinov@sibgufk.ruen
Константинов, Д.В.:Сибирский государственный университет физической культуры и спорта Россия, 644009, Омск, ул. Масленникова, 144ru_RU
2474-2484


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию