Poetry as Bargaining in Osip Mandelstam’s and Marina Tsvetayeva’s Moscow Texts
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19684Автор:
Kornienko, Svetlana Y.
Корниенко, С.Ю.
Дата:
2015-06Аннотация:
The paper concerns metaphorical representations of the image of Moscow in Osip Mandelstam’s and
Marina Tsvetaeva’s poetry and prose where themes of the open market bargaining play a significant
role. Mandelstam’s negative view on Tsvetaeva’s poetry collection “Mileposts. Vol. 1” is driven by
his desire to distance himself from the chaotic and frightening city, personified in Tsvetaeva’s poetic
person. Mandelstam’s essay “Sukharevka” is closely analyzed (in the context of Baudelaire’s poem
“The Flowers of Evil”) in which the poet interprets this space as a precedent one (“a market in the
middle of the city”), and bargaining itself is presented as permanent violence. While Mandelstam’s
narrative voice is frightened by the crowded Russian market, Tsvetaeva’s lyrical self immerses in the
market crowd and makes poetry, her only goods, a subject of commerce. Tsvetaeva’s poetic space
is universalized, but the composition of imaginative complex that is important for the poetics of the
book “Mileposts. Vol. 1” (black art – khlysts – market bargaining) is localized in the space of the
Sukharevsky market Статья посвящена метафорическим презентациям образа Москвы в поэзии и прозе Осипа
Мандельштама и Марины Цветаевой, среди которых заметное место занимает базарный
торг. Негативное представление Мандельштамом сборника М. Цветаевой «Версты.
Вып. 1» связывается с желанием дистанцироваться от стихийного и пугающего города,
персонифицированного в цветаевской поэтической личности. Подробно анализируется
(в контексте бодлеровского стихотворения «Вино тряпичников») эссе Мандельштама
«Сухаревка», в котором поэт осмысляет это пространство как прецедентное («базар
посреди города»), а сам базарный торг представлен в виде перманентного насилия. Если
мандельштамовский повествовательный голос испытывает страх перед многолюдием
русского базара, то цветаевское лирическое я скрывается в базарной толпе и выносит
на торг свой уникальный товар – свою поэзию. Цветаевский поэтическое пространство
универсализировано, но соединение актуального для поэтики сборника «Версты. Вып. 1»
образного комплекса (чернокнижие – хлыстовство – базарный торг) локально закрепляется в
пространстве Сухаревского рынка