Creating Demand in Cultural and Leisure Activities by Means of Advertisement
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16823Author:
Nozdrenko, Elena A.
Ноздренко, Е.А.
Date:
2015-05Abstract:
With the development of market economy, cultural and leisure spheres should not only choose, but also
forecast promising directions of their development. The mechanisms of this prediction have a complex
structure associated with the main line of cultural policy. Since setting the objectives of cultural and
leisure activities is related to the organization of leisure for socially important purposes, so the need
to carry out skilled work on the formation of the current demand for this type of free time activities is
obvious today. The issue of qualified promotion of cultural product today is quite problematic. One of
the reasons (and this is a question of marketing) is the lack of demanded cultural product aimed at the
satisfaction and development of cultural needs and interests of the individual. The second reason is
related to the lack of understanding (and often ignorance) of technologies to effectively promote this
type of product, which embodies the specifics of the industry of cultural and leisure activities, which,
in turn, demonstrates humanistic, cultural and developmental nature. A critical role in the effective
implementation of the idea of forming the actual demand for cultural leisure belongs to different
informative and persuasive promotion technologies. Modern advertising is not only a reflection of the
society culture, but also the ability to participate significantly in the formation of this culture, including
the culture of consumption. Advertisement promotes socialization through broadcasting of images and
standards using the mechanisms of mass communication, in which the society applies technological
methods of producing social values. The professional approach to promotion of the product of cultural
and leisure activities and the approach to its customer as an individual leads to the realization of the
need to use new communication technologies (advertising, PR, etc.) They can meet the demands of
modern society and also: 1) form the current demand for this type of cultural production; 2) create new
needs of the individual, affecting and determining the spiritual and cultural life of society В условиях развития рыночной экономики культурно-досуговая сфера должна не только
выбирать, но и сама прогнозировать перспективные направления своего развития. Механизмы
такого прогнозирования имеют сложную структуру, связанную с магистральной линией
культурной политики. Так как целеполагание культурно-досуговой деятельности связано
с организацией досуга в социально значимых целях, то и необходимость осуществлять
квалифицированную работу по формированию актуального спроса на данный вид свободного
времени очевидна. Вопрос квалифицированного продвижения культурного продукта
на сегодняшний день является достаточно проблемным. Одна из причин (и это вопрос
маркетинга) – отсутствие востребованного культурного продукта, направленного на
удовлетворение и развитие культурных потребностей и интересов личности. Вторая
причина связана с непониманием (чаще незнанием) технологий эффективного продвижения
данного вида продукта, который обусловлен спецификой самой отрасли культурно-досуговой деятельности, организация досуга в рамках которой, в свою очередь, носит гуманистический,
культурологический и развивающий характер.
Важнейшую роль в эффективной реализации идеи формирования актуального спроса
на культурный досуг занимают различные информативно-убеждающие технологии
продвижения. Современная реклама является не только отражением культуры общества,
но и сама способна значительно участвовать в формировании этой культуры, в том
числе культуры потребления. Реклама способствует социализации человека посредством
трансляции образцов и норм через механизмы массовой коммуникации, в рамках которых
общество реализует технологические способы производства социальных значений.
Профессиональный подход к продвижению продукта культурно-досуговой деятельности и
его потребителю как личности приводит к осознанию необходимости применения новых
коммуникативных технологий (реклама, PR и др.), способных отвечать требованиям
современного общества и: 1) формировать актуальный спрос на данный вид духовного
производства; 2) создавать новые потребности личности, качественно влияя и определяя
духовную и культурную жизнь общества
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Социокультурное исследование досуговых потребностей и предпочтений людей с ограниченными возможностями, проживающими в городе Красноярске
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P.; Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A.; Замараева, Ю.С.; Zamaraeva, Julia S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-03)This article focuses on monitoring and analysis of contemporary cultural needs of people with disabilities living in the city of Krasnoyarsk with the purpose to identify the system of cultural values and to form current ... -
Социокультурное исследование культурных потребностей жителей города Красноярска
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P.; Замараева, Ю.С.; Zamaraeva, Julia S.; Сертакова, Е.А.; Sertakova, Ekaterina A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-11)The article is devoted to the analysis of the results of the sociocultural research of the modern cultural requirements and leisure time of the residents of the Krasnoyarsk city, that took place in the regional centre ... -
Individual health related applied activity in special health group girl-students’ way of life in the process of their studying
Bartnovskay, Larisa; Kudryavtsev, Mikhail; Kravchenko, Vera; Osipov, Aleksander; Baranovskaya, Larisa; Ignatova, Valentina (2017-09)Purpose: to find out actual life style of special health group girl students in context of their individual health strengthening and improvement, as well as to assess their demands in physical culture ... -
Exogenous Model of Job Satisfaction
Shevchuk, Igor A.; Melnikova, Tatyana B.; Шевчук, И.А.; Мельникова, Т.Б. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, Journal of)The paper contributes to the existing job satisfaction models by introducing a new exogenous variable, regional tourism development. Tourism does not only change the regional economy and infrastructure; it creates new ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...