Three paintings by Zdzisław Beksiński: making art possible “After Auschwitz”
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16819Автор:
Koptseva, Natalia P.
Reznikova, Ksenia V.
Копцева, Н.П.
Резникова, К.В.
Дата:
2015-05Аннотация:
The article is dedicated to the art work of one of the most significant Polish surrealist artists, Zdzisław
Beksiński. The article reveals the main periods of the artist’s biography, lists the people of art who
influenced the establishment of the author’s individual style and the art works Z. Beksiński preferred.
Special attention is paid to the dichotomy of form and content as well as Z. Beksiński’s original opinion
of it: the artist believed that the major significance was borne by the form, not the content: what he
created was the form, while content is something contributed by the spectators. The article continues
with the review of three works by Z. Beksiński, leading to the following conclusion: in the situation
when god has been crucified but not resurrected, when the human loses his last hope for salvation,
when his forces are a null in the face of an unknown but horrifying enemy; in the situation of the End of
the World, the total night when the monsters (such as the monstrous words) come alive, the only thing
left for a human is to remember of this situation at every moment of time, to understand the nature
of words and the threat they present, to understand the mechanism of protection from them; to take
care of the closest people, to protect them, thereby allowing neither themselves nor himself to turn into
stone of the horrors the reality brings. The final analysis of art works by Z. Beksiński is performed
through the prism of “after Auschwitz” art concept Статья посвящена творчеству одного из наиболее значимых представителей польского
сюрреализма – Здиславу Бексински. Раскрываются основные периоды творческой биографии;
происходит обращение к деятелям искусства, повлиявшим на становление авторского стиля;
к художественным материалам, которым З. Бексински отдавал предпочтение. Внимание
уделяется дихотомии формы и содержания и оригинальному взгляду З. Бексински на нее,
считавшему, что основное значение имеет форма, но не содержание: форму создавал он сам, в
то время как содержание привносят уже зрители. В статье представлен искусствоведческий
анализ трех произведений З. Бексински, итог которого таков: в ситуации, когда бог распят и не
воскрес, когда у человека потеряна последняя надежда на спасение, когда его силы ничтожны
перед лицом неизвестного ужасающего противника, все, что остается – помнить об этой
ситуации в каждый момент времени, стараться найти защиту для себя и ближних, не давая
окаменеть от ужаса действительности. Финальное осмысление творчества З. Бексински
происходит через призму концепции искусства «после Освенцима»