Show simple item record

Koptseva, Natalia P.en
Reznikova, Ksenia V.en
Копцева, Н.П.ru_RU
Резникова, К.В.ru_RU
2015-05-29T04:56:57Z
2015-05-29T04:56:57Z
2015-05
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16819
The article is dedicated to the art work of one of the most significant Polish surrealist artists, Zdzisław Beksiński. The article reveals the main periods of the artist’s biography, lists the people of art who influenced the establishment of the author’s individual style and the art works Z. Beksiński preferred. Special attention is paid to the dichotomy of form and content as well as Z. Beksiński’s original opinion of it: the artist believed that the major significance was borne by the form, not the content: what he created was the form, while content is something contributed by the spectators. The article continues with the review of three works by Z. Beksiński, leading to the following conclusion: in the situation when god has been crucified but not resurrected, when the human loses his last hope for salvation, when his forces are a null in the face of an unknown but horrifying enemy; in the situation of the End of the World, the total night when the monsters (such as the monstrous words) come alive, the only thing left for a human is to remember of this situation at every moment of time, to understand the nature of words and the threat they present, to understand the mechanism of protection from them; to take care of the closest people, to protect them, thereby allowing neither themselves nor himself to turn into stone of the horrors the reality brings. The final analysis of art works by Z. Beksiński is performed through the prism of “after Auschwitz” art concepten
Статья посвящена творчеству одного из наиболее значимых представителей польского сюрреализма – Здиславу Бексински. Раскрываются основные периоды творческой биографии; происходит обращение к деятелям искусства, повлиявшим на становление авторского стиля; к художественным материалам, которым З. Бексински отдавал предпочтение. Внимание уделяется дихотомии формы и содержания и оригинальному взгляду З. Бексински на нее, считавшему, что основное значение имеет форма, но не содержание: форму создавал он сам, в то время как содержание привносят уже зрители. В статье представлен искусствоведческий анализ трех произведений З. Бексински, итог которого таков: в ситуации, когда бог распят и не воскрес, когда у человека потеряна последняя надежда на спасение, когда его силы ничтожны перед лицом неизвестного ужасающего противника, все, что остается – помнить об этой ситуации в каждый момент времени, стараться найти защиту для себя и ближних, не давая окаменеть от ужаса действительности. Финальное осмысление творчества З. Бексински происходит через призму концепции искусства «после Освенцима»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (5)en
Zdzisław Beksińskien
Polish surrealismen
form and contenten
art “after Auschwitz”en
Здислав Бексинскиru_RU
польский сюрреализмru_RU
форма и содержаниеru_RU
искусство «после Освенцима»ru_RU
Three paintings by Zdzisław Beksiński: making art possible “After Auschwitz”en
Три картины Здислава Бексински: как возможно искусство «после Освенцима»ru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Koptseva, Natalia P.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: decanka@mail.ruen
Reznikova, Ksenia V.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Копцева, Н.П.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Резникова, К.В.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
879-900


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV