Structural, Level and Typological Properties of the Psychological Aspect of Professional Responsibility of Pharmaceutical Industry Workers
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16739Author:
Lukyanchenko, Natalia V.
Tkachenko, Irina A.
Лукьянченко, Н.В.
Ткаченко, И.А.
Date:
2015-03Abstract:
The present article determines the timeliness of studying the psychological aspect of professional
responsibility. It outlines its structural components: functional component including personal
characteristics for actualization of the responsibility and reflective-axiological component,
which stands for the understanding of responsibility and its subjective value basis by the person.
It presents the results of the research, carried out on the basis of pharmaceutical industry. The
research describes the following levels of professional responsibility development: operational,
social and personal. It states that the formedness of the personal level of professional responsibility
development decreases the manifestation of the features, distinctive on the operational and social
levels. The present article outlines the typological groups of respondents, different from each other
in the distinctive features of the psychological aspect of professional responsibility. It demonstrates
that the highest functional indicators of professional responsibility are manifested by the group with
the personal level of professional responsibility development, while the lowest belong to those with
the operational level В статье определяется актуальность исследования психологического аспекта
профессиональной ответственности. Выделяются его структурные составляющие:
функциональная, в которую входят личностные характеристики, обеспечивающие
реализацию ответственности, и рефлексивно-аксиологическая – понимание личностью
сущности ответственности, её субъективного ценностного основания. Приводятся данные
исследования, проведённого на базе фармацевтического производства. В исследовании
определены уровни развития профессиональной ответственности: операциональный,
социальный, личностный. Установлено, что сформированность личностного уровня развития
профессиональной ответственности снижает проявление характеристик операционального
и социального уровней. Выделены типологические группы респондентов, различающиеся по
характеристикам психологического аспекта профессиональной ответственности. Показано,
что наиболее высокие функциональные показатели профессиональной ответственности
имеет группа с личностным уровнем развития профессиональной ответственности, наиболее
низкие – с операциональным уровнем
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Профессиональная автономность преподавателя университета в США и России: свобода от контроля или свобода для развития?
Gavriliuk, Oksana A.; Гаврилюк, О.А.; Lakhno, Anastasiya V.; Лахно, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-03)The present study aims to investigate the phenomenon of teacher autonomy, which has mostly been explored in the U.S. and is now attracting attention of educational researchers in other countries including Russia. Due to ... -
Некодифицированная лексика в языке гидроэнергетиков
Мезит, Анна Эдуардовна (2020)Статья посвящена особенностям функционирования лексических единиц нижнего регистра подъязыка работников гидроэнергетической отрасли. В ходе исследования установлено, что специальная лексика нижнего регистра неоднородна по ... -
Dynamics of Professional Interest of Young Teachers as the Background of Professional Development
Vatashchak, Irina S.; Ватащак, И.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)The paper describes the results of the All-Russian Research of adaptation, consolidation and professional development of young teachers. It considers the concept of professional interest, its understanding and application ... -
Некоторые пробелы в компетентности начинающего юриста
Шевченко, И.А.; Shevchenko, Ilya A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-01)Фиксируются основные пробелы в профессиональной юридической компетентности студентов юридических вузов и начинающих юристов, указываются возможные причины этих пробелов, предлагается вариант решения соответствующей проблемы. -
Freedoms and Constraints of a Specialist’s Training at the Modern Stage of Higher Professional Education Development in Russia
Pakhalian, Victor E.; Пахальян, В.Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-01)The article analyses the issue of freedoms and constrains in practice of a specialist’s training at the modern stage of higher professional education development in Russia. The use of such terms as ‘profitability’, ...