Профессиональная автономность преподавателя университета в США и России: свобода от контроля или свобода для развития?
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9632Author:
Gavriliuk, Oksana A.
Гаврилюк, О.А.
Lakhno, Anastasiya V.
Лахно, А.В.
Date:
2013-03Abstract:
The present study aims to investigate the phenomenon of teacher autonomy, which has mostly been explored in the U.S. and is now attracting attention of educational researchers in other countries including Russia. Due to its complexity, the phenomenon of teacher autonomy is still not strictly defined and remains accepted in a variety of forms. Meanwhile, the meaning attributed to the concept of teacher autonomy has great significance in the context of both American and Russian systems of higher education. Analysis of the educational context in both countries and study of research works on the problem under investigation in the context of general concepts of humanistic and cognitive psychology, democratization of education and life-long learning allowed us to define the concept of university teacher professional autonomy as well as to determine special intrinsic and extrinsic conditions which can insure development of professional autonomy skills in young university teachers. Статья направлена на исследование профессиональной автономности преподавателя , которая, в основном, изучалась в США и в настоящее время привлекает внимани е исследователей в области образования и в других странах, включая Россию . В силу своей сложности феномен профессиональной автономности преподавателя до си х пор не имеет четкого определения и рассматривается по-разному. Между тем, смысл , вкладываемый в понятие «автономность преподавателя», имеет большое значение в контексте как американской, так и российской систем высшего образования. Анализ образовательного контекста в этих странах и изучение научно-исследовательских работ по рассматриваемой проблеме в контексте общей концепции гуманистической и когнитивной психологии, демократизации образования и принципа обучения на протяжении всей жизни позволили нам дать определение феномену профессиональной автономности преподавателя, а также выявить специальные внутренние и внешние условия, которые способны обеспечить развитие навыков профессиональной автономности у молодых преподавателей университета.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Развитие идеи свободы в философии И. Канта
Тремасова, Валерия Алексеевна (Сибирский федеральный университет, Красноярск, 2020)В данном исследовании анализируется проблема свободы в новоевропейской философии до И.Канта, кантовская формулировка проблемы - антиномия свободы и необходимости. Эксплицируется методология кантовского решения антиномии. ... -
Экономическая свобода в Российской Федерации: свобода труда и права на труд
Карелина, Анастасия Игоревна (Сибирский федеральный университет, Красноярск, 2019) -
New Approaches to Understanding the Problem of a Choice Phenomenon
Vasil’eva, Nina A.; Васильева, Н.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-10)This article deals with different semantic interpretations of freedom in philosophy’s history, such as necessity, (in) dependence, grace, fate, estrangement, responsibility, choice. We consider choice to be a semantic ... -
Между верой и законом: старые-новые вызовы современному искусству
Orel, Elena V.; Орел, Е.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-04)Recent reports about cultural events, coming from Russia and abroad, lead us to the conviction that we face the conflict between art and its audience with a trend of restrictions of the freedom of artistic expression. This ... -
From the Ontology of Social Being to the Law’s Ontology
Varga, Csaba; Варга, Чаба (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-10)Social science reconstruction is needed to explain our vital social issues in a theoretical manner. Conceptual differentiations which have laid the foundations of our scientific thought since the era of classical German ...