The Role and Importance of Zoomorphisms in the Education and Development of Bilingual Children Ethnocultutral Self-Awareness
Автор:
Aden, Zhansaya Sh.
Akhmet, Akbope N.
Shaimerdenova, Nursulu Zh.
Sansyzbayeva, Sandugash K.
Аден, Ж. Ш.
Ахмет, А. Н.
Шаймерденова, Н. Ж.
Сансызбаева, С. К.
Дата:
2025-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2025 18(2). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2025 18(2)Аннотация:
The article is devoted to the study of zoomorphisms at different stages of
ethno-cultural self-awareness in bilingual children. The zoomorphism dog is presented as
culturally significant and the most frequent in textbooks of Russian language and in the
everyday communication of schoolchildren.
The objectives are analysis of the cultural symbolism of the dog in different linguistic
traditions (Kazakh and Russian); determination of the peculiarities of the perception
of zoomorphism by bilingual language groups. In the context of bilingual education, it
becomes necessary to take into account the cultural characteristics of the Kazakh and
Russian languages, including the peculiarities of the perception of the zoomorphism dog,
which may differ significantly in different cultures. The correct understanding of texts with
the image of a dog in multi-system languages, the use and interpretation of the animal’s
name being a part of paremiological and phraseological constructions contribute to effective
intercultural communication, the development of linguistic and cultural competences of
bilingual students. Taking into account the approach of cognitive anthropology, the analysis
of such texts deepens the understanding of cultural values, mental patterns and worldviews
of different peoples, which, in turn, increases the level of intercultural competence and
enhances successful interaction Статья посвящена исследованию зооморфизмов на этапах формирования
этнокультурного самосознания у билингвальных детей. В качестве объекта анализа
рассматривается зооморфизм собака, который выступает культурно значимым
и наиболее частотным как в учебниках русского языка и литературы, так
и в повседневном общении школьников.
Задачи исследования включают: анализ культурной символики собаки в различных
языковых традициях (казахской и русской) и выявление особенностей восприятия
данного зооморфизма билингвальными языковыми группами. В условиях двуязычной
среды Казахстана возникает необходимость учитывать культурные особенности
казахского и русского языков, включая специфическое восприятие образа собаки,
которое имеет существенные отличия.
Правильное понимание текстов с образом собаки в разносистемных языках,
использование и интерпретация этого животного в составе паремиологических
и фразеологических конструкций способствуют не только эффективной межкультурной
коммуникации, но и развитию языковых, культурных и страноведческих компетенций
учащихся-билингвов. С учетом подхода когнитивной антропологии анализ таких
текстов позволяет углубить понимание культурных ценностей, ментальных моделей
и мировоззренческих особенностей разных народов, что, в свою очередь, повышает
уровень межкультурной компетентности и способствует успешному взаимодействию
в мире