Показать сокращенную информацию

Aden, Zhansaya Sh.en
Akhmet, Akbope N.en
Shaimerdenova, Nursulu Zh.en
Sansyzbayeva, Sandugash K.en
Аден, Ж. Ш.ru_RU
Ахмет, А. Н.ru_RU
Шаймерденова, Н. Ж.ru_RU
Сансызбаева, С. К.ru_RU
2025-02-28T08:40:41Z
2025-02-28T08:40:41Z
2025-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/154954
The article is devoted to the study of zoomorphisms at different stages of ethno-cultural self-awareness in bilingual children. The zoomorphism dog is presented as culturally significant and the most frequent in textbooks of Russian language and in the everyday communication of schoolchildren. The objectives are analysis of the cultural symbolism of the dog in different linguistic traditions (Kazakh and Russian); determination of the peculiarities of the perception of zoomorphism by bilingual language groups. In the context of bilingual education, it becomes necessary to take into account the cultural characteristics of the Kazakh and Russian languages, including the peculiarities of the perception of the zoomorphism dog, which may differ significantly in different cultures. The correct understanding of texts with the image of a dog in multi-system languages, the use and interpretation of the animal’s name being a part of paremiological and phraseological constructions contribute to effective intercultural communication, the development of linguistic and cultural competences of bilingual students. Taking into account the approach of cognitive anthropology, the analysis of such texts deepens the understanding of cultural values, mental patterns and worldviews of different peoples, which, in turn, increases the level of intercultural competence and enhances successful interactionen
Статья посвящена исследованию зооморфизмов на этапах формирования этнокультурного самосознания у билингвальных детей. В качестве объекта анализа рассматривается зооморфизм собака, который выступает культурно значимым и наиболее частотным как в учебниках русского языка и литературы, так и в повседневном общении школьников. Задачи исследования включают: анализ культурной символики собаки в различных языковых традициях (казахской и русской) и выявление особенностей восприятия данного зооморфизма билингвальными языковыми группами. В условиях двуязычной среды Казахстана возникает необходимость учитывать культурные особенности казахского и русского языков, включая специфическое восприятие образа собаки, которое имеет существенные отличия. Правильное понимание текстов с образом собаки в разносистемных языках, использование и интерпретация этого животного в составе паремиологических и фразеологических конструкций способствуют не только эффективной межкультурной коммуникации, но и развитию языковых, культурных и страноведческих компетенций учащихся-билингвов. С учетом подхода когнитивной антропологии анализ таких текстов позволяет углубить понимание культурных ценностей, ментальных моделей и мировоззренческих особенностей разных народов, что, в свою очередь, повышает уровень межкультурной компетентности и способствует успешному взаимодействию в миреru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
zoomorphismen
bilingual personalityen
ethno-cultural significanceen
dogen
intercultural communicationen
language learningen
language acquisitionen
mythologyen
linguistic anthropologyen
cognitive anthropologyen
зооморфизмru_RU
билингвальная личностьru_RU
этнокультурная значимостьru_RU
собакаru_RU
межкультурная коммуникацияru_RU
языковое обучениеru_RU
усвоение языкаru_RU
приобретение языкаru_RU
мифологияru_RU
лингвистическая антропологияru_RU
когнитивная антропологияru_RU
The Role and Importance of Zoomorphisms in the Education and Development of Bilingual Children Ethnocultutral Self-Awarenessen
Роль и значение зооморфизмов в обучении и развитии этнокультурного самосознания у билингвальных детейru_RU
Journal Articleen
Aden, Zhansaya Sh.: Al- Farabi Kazakh National University Almaty, Republic of Kazakhstan; iserv.iserv@mail.ru; ORCID: 0000-0003-0289-6288en
Akhmet, Akbope N. : Al- Farabi Kazakh National University Almaty, Republic of Kazakhstan; ORCID: 0000-0001-6403-657Xen
Shaimerdenova, Nursulu Zh. : Al- Farabi Kazakh National University Almaty, Republic of Kazakhstan; ORCID: 0000-0002-2830-8336en
Sansyzbayeva, Sandugash K. : Al- Farabi Kazakh National University Almaty, Republic of Kazakhstan; ORCID: 0000-0003-3741-2589en
Аден, Ж. Ш.: Казахский национальный университет имени аль- Фараби Республика Казахстан, Алматыru_RU
Ахмет, А. Н.: Казахский национальный университет имени аль- Фараби Республика Казахстан, Алматыru_RU
Шаймерденова, Н. Ж.: Казахский национальный университет имени аль- Фараби Республика Казахстан, Алматыru_RU
Сансызбаева, С. К. : Казахский национальный университет имени аль- Фараби Республика Казахстан, Алматыru_RU
356–366ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2025 18(2). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2025 18(2)en
KEIFNP


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию