Теоретические основания построения модели цифровой образовательной среды для поликультурного взаимодействия
Автор:
Ломаско, П. С.
Ильина, Н. Ф.
Дьячук, А.А.
Lomasko, Pavel S.
Ilyina, Nina F.
Dyachuk, Anna A.
Дата:
2024-11Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(11). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(11)Аннотация:
Статья посвящена теоретическому обоснованию модели цифровой
образовательной среды для поликультурного взаимодействия на примере обучения
русскому языку и культуре граждан Республики Индонезия. Описываются
культурологические, лингводидактические, психологические, социологические
и информационно-технологические основания построения такой модели. Выделены
ключевые принципы: культурная релевантность, лингвистическая инклюзивность,
психологическая адаптивность, социальная интерактивность и технологическая
гибкость. Предложена структура модели, включающая результативно- целевой,
адаптивно-содержательный, коммуникативный и контрольно-диагностический
компоненты. Описаны возможные способы учета специфики индонезийской аудитории
и параметры адаптации учебных материалов для преподавания русского языка
к культурным особенностям обучающихся The article discusses the development of a digital educational environment for
multicultural interaction, using the teaching of Russian language and culture to citizens of
Indonesia as an example. The model is based on cultural, linguodidactic, psychological,
sociological, and information- technological foundations. The article emphasizes the
principles of cultural relevance, linguistic inclusiveness, psychological adaptability,
social interactivity, and technological flexibility. The structure of the model is proposed,
consisting of result-target, adaptive-content, communicative, and control- diagnostic
components. The article also explores ways to accommodate the specific audience in
Indonesia and adapt teaching materials to the cultural characteristics of students. It highlights
the importance of creating an environment that facilitates effective intercultural dialogue
and the development of intercultural competence, considering the demands and trends of
digitalization in education. Overall, the article provides a theoretical framework for the
construction of a digital educational environment for multicultural interaction in teaching
Russian language and culture