Показать сокращенную информацию

Askhadullina, Nailya N.en
Khaliullina, Liliya R.en
Ledeneva, Anastasiya V.en
Eremina, Anastasiya P.en
Akhmetova, Guldana Ye.en
Асхадуллина, Н. Н.ru_RU
Халиуллина, Л. Р.ru_RU
Леденева, А. В.ru_RU
Еремина, А. П.ru_RU
Ахметова, Г. Е.ru_RU
2024-11-09T05:34:40Z
2024-11-09T05:34:40Z
2024-11
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/154183
Providing innovative development of educational processes is associated with a lot of risks, which have different origins. The authors identified several groups of pedagogical risks: personal, organizational, and technological. To overcome risks with minimal losses teachers must have a high level of risk-oriented thinking. The aim is to consider future teachers’ risk-oriented thinking as a condition for the formation of their risk-recognizing competence. The experiment was conducted using the author’s questionnaire, developed on the basis of A. G. Shmelev’s questionnaire “Study of risk propensity” and the classification of risks by I. G. Abramova. The forming experiment consisted in the participation of students in institute’s innovative projects. The author’s definition of the concept of “risk-oriented thinking of a teacher” was formulated, the relevance of the studied problem related to the future teachers’ readiness to pedagogical innovations was confirmeden
Обеспечение инновационного развития образовательных процессов сопряжено с рисками, имеющими разное происхождение. Авторы выделили несколько групп педагогических рисков: личностные, организационные и технологические. Для преодоления рисков с минимальными потерями педагог должен обладать высоким уровнем риск-ориентированного мышления. Цель – рассмотреть риск-ориентированное мышление будущих учителей как условие формирования их компетентности распознавать риски. В исследовании авторы опирались на диалектико-материалистический принцип детерминизма (Л. С. Выготский, С. Л. Рубинштейн). Эксперимент проводился с использованием авторской анкеты, разработанной на основе опросника А. Г. Шмелева “Исследование склонности к риску” и классификации рисков И. Г. Абрамовой. Формирующий этап заключался в участии студентов в инновационных проектах института. В результате сформулировано авторское определение понятия “риск-ориентированное мышление педагога”, подтверждена актуальность исследуемой проблемыru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
innovative activities of teachersen
future teachersen
risken
risk-recognizing competencyen
pedagogical conditionen
risk-oriented thinkingen
educational organization resilienceen
risk of academic failureen
инновационная деятельность учителейru_RU
будущие учителяru_RU
рискru_RU
способность распознавать рискru_RU
педагогическое состояниеru_RU
риск-ориентированное мышлениеru_RU
устойчивость образовательной организацииru_RU
риск неуспеваемостиru_RU
Development of Future Teachers’ Risk-Oriented Thinking as a Condition for Forming Their Risk-Recognizing Competenceen
Развитие риск- ориентированного мышления будущих учителей как условие формирования у них компетентности распознавать рискиru_RU
Journal Articleen
Askhadullina, Nailya N. : Elabuga Institute of Kazan Federal University Elabuga, Russian Federation; nelyatdkama2008@rambler.ruen
Khaliullina, Liliya R.: Elabuga Institute of Kazan Federal University Elabuga, Russian Federation; alter_ego.08@mail.ruen
Ledeneva, Anastasiya V.: Institute of Pedagogy and Psychology; Orenburg State Pedagogical University Orenburg, Russian Federation; a.v.ledeneva@bk.ruen
Eremina, Anastasiya P.: Institute of Pedagogy and Psychology; Orenburg State Pedagogical University Orenburg, Russian Federationen
Akhmetova, Guldana Ye.: Karaganda Medical University Karaganda, Republic of Kazakhstanen
Асхадуллина, Н. Н. : Елабужский институт КФУ Российская Федерация, Елабугаru_RU
Халиуллина, Л. Р. : Елабужский институт КФУ Российская Федерация, Елабугаru_RU
Леденева, А. В. : Институт педагогики и психологии; Оренбургский государственный педагогический университет Российская Федерация, Оренбургru_RU
Еремина, А. П. : Институт педагогики и психологии; Оренбургский государственный педагогический университет Российская Федерация, Оренбургru_RU
Ахметова, Г. Е.: Медицинский университет Караганды Республика Казахстан, Карагандаru_RU
2201–2212ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(11). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(11)en
ZRLDZR


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию