Career Orientations of Future Teachers: A Study of Russian and Uzbek Students
Автор:
Valeeva, Roza A.
Parfilova, Gulfiia G.
Mamadzhanova, Svetlana V.
Rasulov, Inomzhon M.
Валеева, Р.А.
Парфилова, Г. Г.
Мамаджанова, С. В.
Расулов, И. М.
Дата:
2024-11Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(11). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(11)Аннотация:
University enrollment can be considered as a starting point for the development
of career orientations in educational and professional activity. Even before enrollment
young people already have more or less certain professional attitudes and values, but
the formation of sustainable career preferences is possible only when included in the
professional environment. The study of career orientations of first-year teacher education
students allows identifying the peculiarities of the initial stage of their development in
the process of professional training. Determination of professional motives, interests and
aptitudes plays an important prognostic role in satisfaction with the profession in the future.
This study aims to identify and compare the preferences of career orientations of future
teachers (first-year students from Russia vs first-year students from Uzbekistan).
The study used the Schein’s Career Anchor Inventory (adapted by Vinokurova and Chiker).
The preservice teachers of Kazan Federal University and Kokand State Pedagogical
University responded to the questionnaire.
The study presents professional career orientations of future teachers on the following
scales: professional competence, management, autonomy, workplace stability, residence
stability, service, challenge, lifestyle integration, entrepreneurship Поступление в университет можно рассматривать как отправную точку
для развития карьерных ориентаций в учебной и профессиональной деятельности. Еще
до поступления в вуз у молодых людей уже имеются более или менее определенные
профессиональные установки и ценности, но формирование устойчивых карьерных
предпочтений возможно только при включении в профессиональную среду. Изучение
карьерных ориентаций студентов первого курса педагогического вуза позволяет
выявить особенности начального этапа их развития в процессе профессиональной
подготовки. Определение профессиональных мотивов, интересов и склонностей
играет важную прогностическую роль в удовлетворенности профессией в будущем.
Цель данного исследования – выявить и сравнить предпочтения карьерных ориентаций
будущих учителей (студентов первых курсов из России и из Узбекистана).
В исследовании использовался опросник «Якоря карьеры» Шейна (адаптированный
Винокуровой и Чикером). На вопросы анкеты ответили студенты Казанского
федерального университета и Кокандского государственного педагогического
института.
В исследовании представлены профессиональные карьерные ориентации будущих
учителей по следующим шкалам: профессиональная компетентность, управление,
автономия, стабильность рабочего места, стабильность места жительства, служение,
вызов, интеграция в образ жизни, предпринимательство