Показать сокращенную информацию

Efimov, Valery S.en
Lapteva, Alla V.en
Ефимов, В. С.ru_RU
Лаптева, А. В.ru_RU
2024-08-14T06:31:15Z
2024-08-14T06:31:15Z
2024-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/153244
The study is framed by the concepts of 1) “university – cognitive institute” and 2) “generations of university”. Within different generations, the types of thinking (mindsets) that were generated and used in universities are considered (in pre-industrial society – scholastic, in industrial society – research, in post-industrial society – entrepreneurial). To characterize the mindset, a methodological scheme “object – manner – intention” is used: Thinking at the University 1.0: object – Divine order, its metaphysical foundations; manner – positing mental entities, constructing reasoning; intention – understanding authoritative texts and creating a consistent doctrine (a common field of meanings). Thinking in University 2.0: object – Nature (objects, processes, laws); manner – building models, creating ideal objects, mental experimentation, hypothesizing; intention – creating theories (ontologies of nature), setting tasks for observations and experiments, creating foundations for production technologies and projects (industrial civilization). Thinking in University 3.0: object – Activity (subjects, actions, technologies, environments, opportunities); manner – analyzing possibilities based on multi-subject models, planning of innovations; focusing on entrepreneurial schemes that configure the participants, creating the basis for new social and production practices. Thinking in University 4.0: object – The world of thinking and practices (subjects, principles, norms, foundations and boundaries of various thoughts and practices); manner – methodological reflection, positing and transforming the foundations of thoughts and practices; focusing on projects and technologies for collective and hybrid intelligences (cognitive civilization), new ways and means of thinking, social relations and institutions, new socio-anthropological experience. The hypothesis that university of the future (cognitive civilization) will cultivate methodological thinking (“thinking about thinking”), and that its target will be in generating collective and hybrid (with AI participation) intelligence, as well as in developing compliant technologies for their work is substantiated. It will generate a new agenda for the society and create plans and precedents for new practices. Part I of the article presents the basic research concepts and characteristics of the types of thinking that were generated and reproduced by first-generation universitiesen
Теоретической базой исследования являются концепты 1) «университет – когнитивный институт» и 2) «поколение университетов». Рассмотрены особенности типов мышления, которые рождались и воспроизводились в университетах разных поколений (университет в доиндустриальном обществе – схоластический, индустриальном – исследовательский, постиндустриальном – предпринимательский). Для характеристики типов мышления используется методологическая схема: «предмет– способ – направленность (интенция) мышления». Мышление в Университете 1.0: предметность – Божественный порядок, его метафизические основания; способ – полагание мысленных сущностей, построение рассуждений; направленность – понимание авторитетных текстов и создание непротиворечивого учения (общего поля смыслов). Мышление в Университете 2.0: предметность – Природа (объекты, процессы, законы); способ – построение моделей, создание идеальных объектов, мысленное экспериментирование, выдвижение гипотез; направленность – создание теорий (онтологии природы), постановка задач для наблюдений и экспериментов, создание оснований для производственных технологий и конструкций (базиса индустриальной цивилизации). Мышление в Университете 3.0: предметность – Мир деятельности (субъекты, активности, технологии, среды, возможности); способ – анализ возможностей на основе полипредметных моделей, замысливание инноваций; направленность – создание предпринимательских схем, конфигурирующих деятельность участников инновации, создание оснований для новых социально-производственных практик. Мышление в Университете 4.0: предметность – Мир мышления и практик (субъекты, принципы, нормы, основания и границы различных мышлений и практик); способ – методологическая рефлексия, полагание и преобразование оснований мышлений и практик; направленность – создание конструкций и технологий работы коллективных и гибридных интеллектов (базиса когнитивной цивилизации), новых способов и средств мышления, социальных отношений и институтов, новых социально- антропологических практик. Обосновывается гипотеза: университет будущего (когнитивной цивилизации) будет культивировать методологическое мышление («мышление о мышлении»), его ключевой задачей будет формирование коллективных и гибридных (с участием AI) интеллектов, разработка технологий их работы. Он будет обеспечивать генерацию новой повестки для общества, создание замыслов и прецедентов новых практик. Часть I статьи представляет базовые концепты исследования и характеристики типов мышления, которые порождались и воспроизводились университетами первого и второго поколенийru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
Future Universityen
generations of universityen
University 4.0en
cognitive institutionen
methodological thinkingen
cognitive civilizationen
университет будущегоru_RU
поколения университетовru_RU
университет 4.0ru_RU
когнитивный институтru_RU
методологическое мышлениеru_RU
когнитивная цивилизацияru_RU
University 4.0: What Type of Thinking is Coming? (Part I)en
Университет 4.0: какое мышление будет культивироваться в будущем? (Часть I)ru_RU
Journal Articleen
Efimov, Valery S.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Lapteva, Alla V. : Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; avlapteva@yandex.ruen
Ефимов, В. С. : Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Лаптева, А. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
1465–1476ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(8). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(8)en
ELMTVV


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию