Digitalization of the Social Environment: University Students’ Preferences for Online and Offline Mental Health Counselling
Автор:
Antonova, Natalia A.
Eritsyan, Ksenia Yu.
Tsvetkova, Larisa A.
Антонова, Н.А.
Ерицян, К. Ю.
Цветкова, Л.А.
Дата:
2023-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2023 16(12). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2023 16(12)Аннотация:
The rapid growth of technologies leads to the digitalization of various spheres
of our life including development of remote forms of support and assistance in the field
of mental health (telepsychology, telepsychiatry). This process goes along with the
digitalization of all education process and extracurricular activities. To what extent the
university student’s acceptability the online forms of mental health counseling in university
environment and what contributes to this attitude remains unclear. This paper surveys
the association between students’ attitudes towards seeking mental health services in the
online form and the severity of mental health symptoms and preference for an online
learning format. Based on survey data from 1,343 Russian university students we explored
factors of associated with students’ intentions to seek mental health services in the online
form. Despite the relatively small personal experience of receiving psychological support
(33.9 %), students overall have a positive attitude to such assistant (75.4 %). Students
prefer face-to-face psychological consultations (45.8 %) with University-based specialists
to online consultations (11.1 %). The preference to continue studying online or in a mixed
format is associated with readiness to seek online psychological help (p=0.000). Technical
difficulties are discouraging students from choosing online mental health care (p=0.001).
Mental health symptoms had no significant association with a preference to seek online
psychological counseling format.
Most students have never used psychological services. Nevertheless, they demonstrate high
willingness to seek psychological help if problems arise. The attractiveness of the online
format of study is associated with the preference of the online format of psychological
assistance. Technical difficulties pose barriers to students’ willingness to seek help in this
format. Female students are generally more willing to seek online psychological help at
the University-based service Технологический прогресс приводит к цифровизации различных
сфер жизни, способствуя в том числе развитию дистанционных форм поддержки
и помощи в сфере психического здоровья (телепсихология, телепсихиатрия). Этот
процесс идет параллельно с цифровизацией образовательного процесса и внеучебной
деятельности. Остается неясным, в какой степени для студентов вузов онлайн-
формат консультирования по вопросам психического здоровья и психологического
благополучия в университетской среде является приемлемым, и что этому
способствует. В данной статье исследуется связь между установками студентов
к обращению за психологической помощью в онлайн-формате, выраженностью
симптомов психического неблагополучия и предпочтением онлайн-формата обучения.
Выборка опросного исследования составила 1343 студента вуза Санкт-Петербурга.
Несмотря на относительно небольшой личный опыт обращения за психологической
помощью (33,9 %), студенты в целом положительно относятся к такому обращению
в будущем (75,4 %). Студенты предпочитают очные психологические консультации
(45,8 %) с психологами вуза онлайн-консультациям (11,1 %). Предпочтение продолжать
обучение онлайн или в смешанном формате связано с готовностью обращаться
за психологической помощью онлайн (р=0,000). Технические трудности препятствуют
выбору онлайн-формата помощи в сфере психического здоровья (p=0,001). Симптомы
психического неблагополучия не имели значимой связи с предпочтением обращения
за помощью в онлайн-формате. Таким образом, большинство студентов вуза никогда не пользовались
психологическими услугами. Тем не менее они демонстрируют высокую готовность
обратиться за психологической помощью в случае возникновения проблем в будущем.
Привлекательность онлайн-формата обучения связана с предпочтением и онлайн-
формата получения психологической помощи. Технические трудности препятствуют
готовности студентов обращаться за помощью в онлайн-формате. Студентки, как
правило, более готовы обращаться за психологической помощью в онлайн-формате
в университетские службы психологического сопровождения