Показать сокращенную информацию

Mazheley, Irina V.en
Chayun, Danil V.en
Chernyakova, Svetlana N.en
Манжелей, И. В.ru_RU
Чаюн, Д. В.ru_RU
Чернякова, С. Н.ru_RU
2023-01-10T03:14:45Z
2023-01-10T03:14:45Z
2023-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/149837
The article presents the methodology of unlocking the educational potential of the sports environment in the institutions of supplementary education. Based on the ideas of environmental psychology and Russian traditions of environmental studies the authors reveal the methodological foundations of the environmental approach, the concept and structure of the sports. They enlist main provisions and describe procedure of catalysing the educational potential of the sports environment of supplementary education institutions. New data have been obtained on the social and psychological difficulties and significant qualities of children coaches and teenage athletes from the four perspectives (those of manager, coach, teenage athlete and parent); on the attitude to doping and the quality of sports services. These data contribute to the regional and federal data bank on the social and psychological determinants of children and youth sports. The conclusions are made about critical points, references and points of growth for catalysing the educational potential of the sports environment of supplementary education institutions, responsible for biathlon and cross-country skiing training programmes in the Tyumen Oblasten
Представлена методология актуализации воспитательного потенциала спортивной среды учреждений дополнительного образования. С опорой на идеи экологической психологии и российские традиции средоведения приведены методологические основания средового подхода, понятие и структура спортивной среды. Обоснованы базовые положения авторской концепции и процедура актуализации воспитательного потенциала спортивной среды учреждений дополнительного образования. Получены новые данные о социально-психологических трудностях и значимых качествах детского тренера и спортсмена-подростка с позиции четырех субъектов (руководителя, тренера, спортсмена-подростка и родителя), об отношении к допингу и о качестве спортивных услуг, что поможет в формировании регионального и федерального информационного банка данных о социально-психологических детерминантах развития детско-юношеского спорта. Определены критические точки, опорные позиции и точки роста для актуализации воспитательного потенциала спортивной среды учреждений дополнительного образования, реализующих программы спортивной подготовки по биатлону и лыжным гонкам в Тюменской областиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
educational potentialen
sports environmenten
children coachen
teenage athleteen
social and psychological characteristicsen
quality of sports servicesen
воспитательный потенциалru_RU
спортивная средаru_RU
детский тренерru_RU
спортсмен-подростокru_RU
социально-психологические особенностиru_RU
качество спортивных услугru_RU
Catalyzing the Educational Potential of The Sports Environment of Institutions of Supplementary Educationen
Актуализация воспитательного потенциала спортивной среды учреждений дополнительного образованияru_RU
Journal Articleen
Mazheley, Irina V.: Tyumen State University Tyumen, Russian Federation; ORCID: 0000-0001-5402-9755en
Chayun, Danil V.: Tyumen State University Tyumen, Russian Federation; ORCID: 0000-0002-3364-6479en
Chernyakova, Svetlana N.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; schernyakova@sfu-kras.ruen
Манжелей, И. В.: Тюменский государственный университет Российская Федерация, Тюменьru_RU
Чаюн, Д. В.: Тюменский государственный университет Российская Федерация, Тюменьru_RU
Чернякова, С. Н.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
315–325ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (2)en
AUUGWX


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию