Notional Guidelines for the Formation of Physical Culture of University Students
Author:
Pak, Lyubov G.
Пак, Л. Г.
Date:
2024-02Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(2). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(2)Abstract:
The article presents an analysis of legal documents in the field of education
and physical culture and sports area, which determines the relevance of the problem
study. A survey of students concerning the importance and role of physical culture in the
educational, personal, social and professional spheres was conducted. The risky areas of
physical culture of university students’ formation are identified: low interest in attending
physical culture classes; insufficient understanding of the need for physical culture and
sports for the productive implementation of upcoming work functions and actions, achieving
optimal health; standardization of the content of teaching physical culture at the university
without taking into account the needs of students and focus on their comprehensive
harmonious development. The notional guidelines for the formation of physical culture
of university students are substantiated. The first guideline – socio-cultural expediency
and value normativity of the organization of physical culture and sports activities in the
educational organization of higher education – determines the consideration of physical
culture as the basis of the general culture of students, the regulative harmony of their
bodily and spiritual, biological and social, psychological and motor components of equal
importance. The second notional guideline – the complementarity of the development of
soft skills, seft skills and hard skills during physical education and sports – reflects the
consideration of physical culture as a regulator of students’ life and professional self-
determination in the world around them, an indicator of their demand and competitiveness
when entering the labor market, a pledge of personal, social and professional success. The
third notional guideline – the implementation of the mixed learning model in the teaching
of physical culture in an educational organization of higher education – determines the
consideration of physical culture as the basis for interactive full-fledged involvement of
students in physical culture and sports activities in the context of creative integration and
the optimal ratio of practical physical education classes offline format and complementary
theoretical educational activities in online format В статье представлен анализ нормативно-правовых документов в сфере
образования и области физической культуры и спорта, обусловливающий актуальность
изучения поставленной проблемы. Проведен опрос студентов о значимости и роли
физической культуры в образовательной, личной, социальной и профессиональной
сферах. Определены рискогенные области формирования физической культуры
студентов вуза: низкая заинтересованность в посещении занятий по физической
культуре; недостаточность осмысления необходимости занятий физической культурой
и спортом для продуктивного осуществления предстоящих трудовых функций
и действий, достижения оптимального состояния здоровья; стандартизация содержания
преподавания физической культуры в вузе вне учета потребностей студентов
и направленности на их всестороннее гармоничное развитие. Обоснованы смысловые
ориентиры формирования физической культуры студентов вуза. Первый ориентир –
социокультурная целесообразность и ценностная нормативность организации
физкультурной и спортивной деятельности в образовательной организации высшего
образования – определяет рассмотрение физической культуры как базиса общей
культуры студентов, регулятива гармонии их телесного и духовного, биологического
и социального, психологического и двигательного компонентов в равноценной
значимости. Второй смысловой ориентир – комплементарность развития soft skills,
sеft skills и hard skills в ходе занятий физической культурой и спортом – отражает
рассмотрение физической культуры как регулятива жизненного и профессионального
самоопределения студентов в окружающем мире, индикатора их востребованности
и конкурентоспособности при выходе на рынок труда, залога личностной, социальной
и профессиональной успешности. Третий смысловой ориентир – реализация модели
смешанного обучения в преподавании физической культуры в образовательной
организации высшего образования – обусловливает рассмотрение физической культуры
как базиса интерактивного полноценного вовлечения студентов в физкультурную
и спортивную деятельность в контексте созидательной интеграции и оптимального
соотношения практических физкультурных занятий офлайн-формата и дополняющих
их теоретических мероприятий просветительского характера в онлайн-формате
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Assessment of Female Students Physical Fitness in the Context of the Educational Process at Higher Education Institution in the Pre-Pandemic and Pandemic Periods
Surikova, Nadezhda V.; Nikolaev, Evgeniy A.; Konovalov, Aleksandr S.; Gomboev, Bulat B.; Kachaeva, Iuliia V.; Сурикова, Н. В.; Николаев, Е.А.; Коновалов, А. С.; Гомбоев, Б. Б.; Качаева, Ю. В. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-02)A comparative study was conducted with an assessment of the effectiveness of the organization of physical training of female students of Siberian Federal University in the pre-pandemic and pandemic periods. The results ... -
Development of Bachelor`S Physical Culture Competences
Manzheley, Irina V.; Cherniakova, Svetlana N.; Манжелей, И.В.; Чернякова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The subject of the research is to find ways for improving physical education of students in accordance with the current challenges based on the competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure ... -
Theoretical Aspects of the Concept of Forming a Future Engineer’s Professional and Applied Physical Culture in a Technical University
Martirosova, Tatiana A.; Poboranchuk, Tatiana N.; Melnichuk, Artem A.; Gorbachev, Aleksei S.; Мартиросова, Т. А.; Поборончук, Т. Н.; Мельничук, А. А.; Горбачев, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-02)Theoretical aspects of the formation of a future engineer’s professional and applied physical culture in a technical university are based on the fact that professional and applied physical training should be focused on the ... -
Особенности распределения студентов по специализациям дисциплины "прикладная физическая культура" на примере сибирского федерального университета =Students' Distribution by Specializations in the Course of Applied Physical Education at Siberian Federal University
Гомбоев, Б. Б.; Сурикова, Н. В.; Вышедко, А. М. (2019-08)Рассмотрены спортивно-видовые предпочтения студентов первого курса Сибирского федерального университета. Сделана попытка анализа взаимосвязи двигательного опыта, приобретенного в период обучения в школе, с выбором спортивной ... -
Students' Distribution by Specializations in the Course of Applied Physical Education at Siberian Federal University
Гомбоев, Булат Борисович; Сурикова, Надежда Викторовна; Вышедко, Александра Михайловна (2019)The article describes the experience of the implementation of a sport-specific approach to the organization of classes in the course Applied Physical Education in the Siberian Federal University (SibFU). The following ...