Assessment of Professional Competencies: A Regional Model
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/145030Author:
Cousina, Daria V.
Cherkasova, Yulia A.
Grigoreva, Eugenia G.
Novopashina, Larisa A.
Кузина, Д. В.
Черкасова, Ю. А.
Григорьева, Е. Г.
Новопашина, Л. А.
Date:
2021-12Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (12)Abstract:
The article deals with the problem of assessing the professional competencies of personnel. A theoretical model is proposed, which is based on the assessment of subjective conditions of professional deficits and its empirical verification. As a result of the factor analysis of the data obtained during the survey of 3375 teaching staff in 61 municipalities of the Krasnoyarsk Territory, the structure and content of the model were clarified. The analysis of professional deficits revealed the gender and age specifics of the model in the conditions of regional development. It is proposed to consider value orientations, the use of online communications, professional well-being, attitude to the profession, grounds for professional choice, motivation for professional development, involvement in the educational process and organization of work with professional deficits in the organization as the subject of assessment of professional deficits of teaching staff in the refined model.
The study was carried out within the framework of the project «Comprehensive study of professional deficits of teachers of the Krasnoyarsk Territory», with the support of the Krasnoyarsk Regional Foundation for the Support of Scientific and Scientific-Technical Activities.
The obtained results contribute to the development of tools for assessing professional competencies, make it possible to become the basis for the development of professional development programs and the work of professional development centers В статье рассматривается проблема оценки профессиональных
компетентностей работников. Предлагается теоретическая модель, в основу которой
положена оценка субъективных условий профессиональных дефицитов и ее
эмпирическая проверка. В результате проведенного факторного анализа данных,
полученных в ходе опроса 3375 педагогических работников в 61 муниципальном
образовании Красноярского края, уточнена структура и содержание модели. Анализ
профессиональных дефицитов педагогических работников в условиях развития
региона показал, что профессиональные дефициты имеют свою половозрастную
специфику. В качестве предмета оценки профессиональных дефицитов
педагогических работников в уточненной модели предлагается рассматривать
ценностные ориентации, использование онлайн-коммуникаций, профессиональное
самочувствие, отношение к профессии, основания профессионального выбора,
мотивацию для повышения квалификации, включенность в образовательный
процесс и организацию работ с профессиональными дефицитами в организации.
Исследование выполнено в рамках проекта «Комплексное исследование
профессиональных дефицитов учителей Красноярского края», при поддержке
КГАУ «Красноярский краевой фонд поддержки научной и научно-технической
деятельности».
Полученные результаты вносят вклад в разработку инструментария оценки
профессиональных компетентностей, позволяют стать основой разработки
программ повышения квалификации и работы центров повышения квалификации
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Некодифицированная лексика в языке гидроэнергетиков
Мезит, Анна Эдуардовна (2020)Статья посвящена особенностям функционирования лексических единиц нижнего регистра подъязыка работников гидроэнергетической отрасли. В ходе исследования установлено, что специальная лексика нижнего регистра неоднородна по ... -
Dynamics of Professional Interest of Young Teachers as the Background of Professional Development
Vatashchak, Irina S.; Ватащак, И.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)The paper describes the results of the All-Russian Research of adaptation, consolidation and professional development of young teachers. It considers the concept of professional interest, its understanding and application ... -
Некоторые пробелы в компетентности начинающего юриста
Шевченко, И.А.; Shevchenko, Ilya A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-01)Фиксируются основные пробелы в профессиональной юридической компетентности студентов юридических вузов и начинающих юристов, указываются возможные причины этих пробелов, предлагается вариант решения соответствующей проблемы. -
Freedoms and Constraints of a Specialist’s Training at the Modern Stage of Higher Professional Education Development in Russia
Pakhalian, Victor E.; Пахальян, В.Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-01)The article analyses the issue of freedoms and constrains in practice of a specialist’s training at the modern stage of higher professional education development in Russia. The use of such terms as ‘profitability’, ... -
Особенности подготовки менеджера социально-культурной деятельности в единстве технологического подхода и формирования высокого духовного и интеллектуального потенциала
Ноздренко, Е.А.; Nozdrenko, Yelena A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)Включение современной российской системы образования в процессы модернизации связаны с необходимостью преодоления различного рода социально-экономических изменений в образовании и подготовкой компетентных профильных ...